Forslag: Forbyd biler på Banegårdspladsen fra 2024
Aarhus' centrale trafikknudepunkt skal hurtigst muligt lukkes for gennemkørende biltrafik, lyder det fra tre byrådspartier.
Det uafklarede spørgsmål om en ny etape af letbanen eller ej skal ikke længere spænde ben for omfattende ændringer af Banegårdspladsen midt i Aarhus.
Det mener de tre partier SF, Enhedslisten og De Radikale, som derfor vil have pladsen lukket for gennemkørende trafik hurtigst muligt og senest fra 2024.
Partierne har sat forslaget på dagsordenen til det kommende byrådsmøde onsdag. Samtidig vil partierne have allé-gaderne nedklassificeret, så de ikke længere fungerer som en fordelingsring for biltrafik rundt om det centrale Aarhus.
»Dette er det altovervejende strategiske greb i ”Mobilitetsplan Aarhus Midtby”, der skal sikre en reduktion af gennemkørende biltrafik samt plads til at prioritere fodgængere, cyklister og kollektiv transport,« skriver partierne i byrådsforslaget, med henvisning til at byrådet i 2018 vedtog netop mobilitetsplanen, der indeholder en række initiativer for trafikale prioriteringer i midtbyen. Prioriteringerne skal sikre, at fremkommeligheden og trafiksikkerhed for gående, cyklisme og den kollektive trafik prioriteres højere, end tilfældet var i 2018, hvor planen blev vedtaget.
Partier undrer sig
De tre partier mener, at trafikproblemerne i området kun er blevet større, så de ser ikke nogen grund til at vente længere.
»Som forslagsstillere undrer vi os over, at byrådet fem år efter planens vedtagelse ikke har set så meget som ét forslag til, hvordan disse bestillinger kan realiseres i praksis. Siden 2018 er hovedindsatserne fra planen kun blevet mere aktuelle, da både trængslen og CO2-udledningerne fra biltrafikken er steget, mens sikkerheden for de bløde trafikanter samt fremkommeligheden for den kollektive trafik er forringet,« skriver partierne.
I foråret 2021 sendte det daværende byråd helhedsplanen for banegårdskvarteret i høring. Planen indeholder bl.a. visionerne for ændringerne af Banegårdspladsen og for gennemførelse af en arkitektkonkurrence, som skal sikre den bedste planlægning af Banegårdspladsen.
Rådmand for teknik og miljø Nicolaj Bang (K) konstaterer, at en lukning af Banegårdspladsen vil afhænge af teknologien bag den kommende letbane/BRT-busmodel for området.
»De to systemer vil medføre forskellige muligheder og begrænsninger for pladsen. Derfor er vi nødt til at afvente den beslutning, før vi kan gå videre,« skriver han i en kommentar til JP Aarhus.
Banegårdskvarteret strækker sig fra Banegårdspladsen til Europaplads og omfatter bl.a. udvikling af rutebilstationsgrunden. Der er ikke lagt op til, at Banegårdspladsen bliver helt fri for motoriserede køretøjer. Der skal fortsat køre bybusser over pladsen. Det samme vil en letbane eller BRT-busser, afhængig af hvad byrådet beslutter sig for i forhold til en ny etape af letbanen.