Ingen bus 22 eller kontanter i den kollektive trafik

Det kan snart være slut med kontant betaling og den busring, der forbinder Aarhus N, Aarhus V og Aarhus C. Forvaltningen i Teknik og Miljø peger på yderligere besparelser i en sektor, der er økonomisk hårdt presset.

Artiklens øverste billede
Den kollektive trafik i Aarhus er økonomisk hårdt presset på grund af coronaår og øgede brændstofpriser. Arkivfoto: Jan Dagø

Nedlæg den gule bus 22, der kører i ring mellem Aarhus N, Aarhus V og Aarhus C.

Sådan lyder forslaget i sparekataloget for Teknik og Miljø, som er lavet i forbindelse med, at Aarhus Kommune skal spare på tværs af alle afdelinger for i alt 247 millioner kroner i 2023 stigende til 289 millioner kroner årligt i 2024-2026.

Sammenlagt for alle årene lyder besparelserne i Teknik og Miljø på mere end 94 millioner kroner.

Ved at nedlægge bus 22 kan Aarhus Kommune spare mellem 7-8 millioner kroner årligt.

Pilen peger netop på bus 22, da ruten er den mindst benyttede i Aarhus med en selvfinansieringsgrad på 20 procent ifølge forvaltningen.

»Vil være katastrofalt«

Forslaget vækker dog ærgrelse og bekymring blandt en lang række borgere i adskillige høringssvar, hvor flere mener, at bus 22 bl.a. er essentiel for de ældre og dårligt gående, der bor på plejehjemmene i Ankersgade og på Augustenborggade, og dem, der benytter sig af ældrecentret i Ankersgade.

En anden borger, der bor i det sociale boligområde Storbylandsbyen i Aarhus Nord, hvor tidligere hjemløse og mennesker med psykiske udfordringer bor, mener, at en nedlæggelse af busrute 22 er med til at afskære beboerne fra omverdenen.

»Vi har p.t. mulighed for at tage bussen, når vi handler eller skal på arbejde, til møde på kommunen eller til diverse behandlingsforløb. Uden busruten vil vi sådan set blive isoleret på marken, hvilket vil være katastrofalt for mange af os, som i forvejen har svært ved at komme rundt. Jeg håber inderligt, at I vil tænke jer om og prøve at finde jeres besparelser andre steder. Busruten er vores sidste livline til omverdenen.«

Slut med kontanter

I sparekataloget foreslås det også at fjerne billetautomater og dermed al møntbetaling i busserne. Det vil i alt spare Aarhus Kommune for 6,3 millioner kroner årligt. Forslaget stilles på baggrund af, at forvaltningen har regnet på omsætningen fra møntbetaling, som er faldet fra 29,3 millioner kroner i 2017 til mellem 7-8 millioner kroner i årene efter corona. Ifølge forvaltningen kan appløsninger afløse den fysiske møntbetaling.

Generelt er den kollektive sektor i Aarhus Kommune i ubalance som følge af blandt andet corona og stigende brændstofpriser. Derfor er der behov for yderligere besparelser, som overstiger det nuværende sparekrav, lyder det i sparekataloget, hvor forvaltningen derfor opfordrer Aarhus Byråd til at granske andre mulige besparelser i den kollektive trafik forud for budgetforhandlingerne for 2024.

Sparekataloget er i høring indtil den 24. november. Herefter vil parterne bag budgetforliget mødes den 5. december og drøfte eventuelle tilpasninger af spareforslagene på baggrund af de høringssvar, der er kommet ind. Efterfølgende skal Aarhus Byråd behandle en indstilling, hvori de konkrete spareforslag bliver vedtaget.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.