Hendes datter er i fare for at miste taxatur til skole: »Man gambler med børns helbred«

Flere foreninger kritiserer i skarpe vendinger Aarhus Kommunes planer om at sænke serviceniveauet for kørsel af specialelever. Mor til 13-årig, der i dag fragtes i skole, beskriver taxaturen som altafgørende for barnets skolegang.

Artiklens øverste billede
Få hundrede meter væk fra familien Grøngaards hjem på Skolevænget ligger Tranbjergskolen, hvor sønnen går. Men datteren er på grund af psykiske udfordringer henvist til skoletilbud i Viby og hentes derfor i taxa hver morgen. Foto: Louise Nyvang Burmeister

Hver morgen klokken 7.45 holder der en taxa ude foran Betina Grøngaards hus i Tranbjerg. Den kommunalt betalte taxa henter hendes 13-årige datter, der lider af både autisme og ADHD, og fragter hende i skole til klokken otte. En såkaldt solokørsel.

Den stabilitet og ro i taxaen er ifølge Betina Grøngaard af ubeskrivelig betydning for, at hendes datter har energi til at klare undervisningen på Langagerskolen, der er en specialskole i Viby.

»Den solokørsel er altafgørende. Min datter har lidelser, der gør, at hun har brug for stor grad af stabilitet og faste rammer, ellers bryder hendes verden sammen. Før hun fik solokørsel, oplevede vi, at taxaen ikke kom på et fast tidspunkt, men ofte blev forsinket på grund af andre elever. Forsinkelser på 15, 20 eller 30 minutter gjorde, at vores datter nogle dage slet ikke kom i skole, eller at hun måtte hentes igen efter en time. Derudover kunne uroen i taxaen tage alle kræfter fra min datter, der er lydsensibel,« fortæller Betina Grøngaard.

Kørslen af specialelever er et af de steder, Aarhus Kommune lægger op til at ville spare. Som tidligere beskrevet i Lokalavisen Aarhus mener kommunen at kunne finde besparelser for 10 millioner kroner årligt fra 2024 på kørselsområdet. Det lyder i spareforslaget: ”Konkret vil der eksempelvis blive arbejdet med at reducere omfanget af solo-kørsler. Derved opnås både et reduceret udgiftsniveau, men også en øget frihed, fleksibilitet og selvbestemmelse for de elever, der lykkes med at lære selv at køre med bus.«

Betina Grøngaard har svært ved at se, at det er muligt i praksis:

»Ingen kommer sovende til specialkørsel. Vi måtte kæmpe hårdt for det. Det er et dybt uhensigtsmæssigt sted at spare, for på bundlinjen sparer man ingenting. Det får blot alvorlige konsekvenser for de familier, der bliver ramt. Man gambler med elevers helbred og fratager dem muligheden for at komme i skole,« siger Betina Grøngaard og fortæller om samtaler med kommunen gennem et halvt års tid for at få tildelt en solokørsel til sin datter.

Har I overvejet selv køre jeres datter i skole?

»Ja, men vi har kun én bil, og så ville vi ikke kunne få logistikken eller økonomien til at gå op,« siger Betina Grøngaard.

Hendes datter får ikke solokørsel på vej hjem fra skole. Her fragtes hun sammen med andre elever, der har behov for transport.

»Hun kan godt håndtere hjemturen sammen med andre, for hun ikke skal være hjemme til et bestemt tidspunkt. Herhjemme er der ikke et program, der begynder på et bestemt klokkeslæt, her skal hun bare hjem og slappe af.«

Det primære er at komme i skole

At man kigger på serviceniveauet og antallet af solokørsler for specialelever for at spare penge, møder også stærk kritik fra ADHD-foreningen.

»Det primære for de her elever er ikke, at de lærer at tage bussen selv. Men det primære er, at de rent faktisk kommer i skole,« siger Camilla Lydiksen, der er direktør i ADHD-foreningen.

Hun oplyser, at det kun lykkes for 37 procent af elever med en ADHD-diagnose at få en niende klasses-eksamen.

»De her elever har store problemer med at klare en skoledag. Og det er ikke deres skyld, at det tilbud, vi har til dem, ligger langt væk fra hjemmet. Det skal ikke skabe yderligere udfordringer for dem blot at nå hen til klasselokalet,« siger Camilla Lydiksen.

Ifølge kommunens spareforslag er serviceniveauet på kørselsområdet højt i Aarhus, sammenlignet med andre kommuner. I en direkte sammenligning med Aalborg Kommune lægges der blandt andet vægt på, at man i det nordjyske har et befordringsudvalg, som sikrer en ensretning fra skole til skole i bevillingen af solokørsler.

»Jeg synes, det er helt horribelt, at man kan sammenligne serviceniveauet og komme frem til, at det skal forringes i Aarhus. Der er ingen steder i landet, at det her fungerer optimalt. Ingen er interesserede i ikke selv at kunne komme i skole. Det var jo noget helt andet, hvis man sagde, at her er nogle elever, som er mega-parate til at tage turen selv, men det begynder med, at man vil spare nogle penge.«

Også Landsforeningen Autisme Kreds Østjylland er meget kritiske over for forslaget.

»Det er nemt at sige, at man vil spare på kørslen. Men den er super vigtig for de her elever. Det er deres begyndelse og afslutning på skoledagen. Hvis man har en dårlig oplevelse med køreturen i bussen eller i en taxa sammen med andre, så vil det præge deres mulighed for at få læring den dag,« siger Birgitte Nielsen, der er repræsentant for specialelever i brugerrådet i Landsforeningen Autisme Kreds Østjylland.

Kan der ikke være elever, som vil kunne lære at tage bussen sammen med andre og dermed få en succesoplevelse?

»Der er jo en grund til, at de har fået bevilliget solistkørsel. Det er meget sårbare unge, som er meget belastede i forvejen,« siger Birgitte Nielsen.

Lidt uartig sammenligning

Hun stiller også spørgsmåltegn ved, om det overhovedet giver mening at sammenligne serviceniveauet med Aalborg Kommune, hvor der ifølge hende er én samlet udbyder af kørslen som dermed har bedre muligheder for at tilrettelægge kørslen.

»Det er lidt uartigt, at man sammenligner med Aalborg. De har i mange, mange år haft den samme udbyder, som tager sig af hele kørselområdet. Det giver nogle helt klare fordele. Jeg synes, man glemmer at tage nuancerne med.«

Ifølge Birgitte Nielsen bør man kigge på hele skoleområdet, og ikke kun kørsel, når man ser på, hvad den enkelte skoleelev koster. Ifølge KL bruger Aarhus Kommune 78.000 kroner pr. elev i folkeskolen, mens Aalborg ligger på 88.000, og København på 97.000 kroner.

»Hvis man tager et holistisk syn på det, så bruger Aarhus faktisk færrest penge pr. skoleelev generelt på hele folkeskoleområdet sammenlignet med de andre større byer. Og Aarhus har det 8. laveste udgiftsniveau i hele landet.«

Aarhus Kommune lægger nu op til en dialog med alle relevante parter. Og den vil Landsforeningen Autisme også deltage i:

»Vi går selvfølgelig altid ind i en dialog, men jeg synes, at kommunen har taget skyklapper på. Mistrivsel blandt børn og unge er generelt et stigende problem. Hvis man vælger at spare på kørslen af de allersvageste elever, uden at tage hånd om problemerne med mistrivsel, hvor havner vi så henne? Vores frygt er, at mistrivslen vil stige endnu mere.«

Kommunen vil på baggrund af dialogen med relevante parter komme med mere konkrete forslag til besparelser inden for kørselsområdet til foråret, og dermed kalkulerer man med at kunne effektuere besparelser fra det kommende skoleår.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.