Chauffør-mangel fordyrer og forlænger kørsel af specialelever: Risiko for at ture må aflyses

Elever kommer for sent i skole, og det koster tid og planlægningsressourcer for Aarhus Kommune, når bus- og taxaselskaber aflyser ture i sidste øjeblik. Det er svært, men vi arbejder på løsninger, lyder det fra kommunens økonomidirektør.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Linda Johansen

Det er fordyrende for Aarhus Kommune, at der er mangel på chauffører til både taxa og bus.

Kørselsområdet i Børn og Unge, som i øjeblikket er under spare-luppen, mærker busselskabernes trængsler med at skaffe medarbejdere.

For eleverne, der er afhængige af bus- eller taxatransport, betyder det indimellem øget ventetid, og måske når man ikke i skole til tiden.

»Det er en udfordring, vi har fokus på,« lyder det fra Peter Pedersen, der er økonomidirektør i Aarhus Kommune.

Han forklarer, at det helt konkret betyder, at man indimellem må ændre på ruter, som i sidste ende måske kan betyde forsinkelser for de elever, som skal fragtes i skole, til svømning eller hentes i SFO:

»Det er hele tiden noget, vi skal bruge kræfter på, i større eller mindre grad. og Det koster tid, besvær og planlægningsressourcer for os, og det går jo ud over planlægningen i familierne. Derfor vil vi gerne have en større stabilitet på området,« siger Peter Pedersen.

Han kan dog ikke give et tal for, hvor meget det koster i kroner og ører.

»Ofte er det jo noget, vi når at tage i opløbet. Det har endnu ikke betydet, at vi helt har måttet aflyse ruter, men det er jo risikoen.«

Fleksjob eller flere minutter

Økonomidirektøren er i dialog med kommunens leverandører af befordring for at se på, hvordan man kan få mere stabilitet ind i kørslen. Man har i dag fire forskellige leverandører af befordring, hvoraf to er fra samme koncern.

»Den kørsel, vi udbyder, ligger om morgenen og om eftermiddagen. Det er der ikke altid fuldtidsjob i. Men vi er i dialog med vores leverandører om løsninger, som gør, at de bedre kan tiltrække chauffører,« siger Peter Pedersen og nævner, at man kigger på løsninger, som fleksjob og hele tilrettelæggelsen af ruterne:

»Måske skal vi i nogle situationer bruge ét minut mere pr. indstigning. Måske oprette fleksjob til at klare morgen- og eftermiddagsture. Sådan nogle modeller er vi i dialog med leverandørerne om.«

Derudover er såkaldte solokørsler noget, som kommunen meget gerne vil have færre af i fremtiden.

»Hvis vi kan lykkes med at nedbringe antallet af solokørsler på en god måde, så vil det være rigtig, rigtig hjælpsomt. Der skal bruges mange chauffører, når børnene skal køres enkeltvis - i skole til klokken otte allesammen - i forhold til at have tre eller fire med i samme taxa,« forklarer Peter Pedersen.

Økonomidirektøren ser ikke chaufførmanglen som et stigende problem:

»Det har været et problem i et stykke tid. Nu ser konjunkturerne ud til måske at vende, og en lavkonjunktur kan måske få en positiv indflydelse på rekrutteringen af chauffører.«

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.