Kampen om din opmærksomhed: »Medierne tvang mig til at nytænke«

De sociale medier bliver en gradvist større kampplads for politikerne. Her er to af slagsen, som gør tingene meget anderledes i valgkampen.

Artiklens øverste billede
Camilla Fabricius (S) og Lars Boje Mathiesen (NB) er i fuld gang med valgkampen i det østjyske. Men på Facebook har de forskellige måder at gøre tingene på. Privatfotos

Denne artikel kommer i praksis kun til at handle om Facebook. For godt nok bliver andre populære tidsrøvere som Instagram, Twitter, LinkedIn og TikTok brugt i valgkampen, men ingen når Facebook til sokkeholderne ift. at få udbredt politiske budskaber.

Det ved de danske politikere og partier, og derfor vokser tiden og millionbeløbet brugt på techgiganten betragteligt år for år. Nogen har dog mere succes end andre, og Lokalavisen Aarhus har sat to politikere i hver sin ende af skalaen stævne for at høre.

For der er kæmpe forskel på de tidligere byrådskollegaer, Camilla Fabricius (S) og Lars Boje Mathiesen (NB), der begge debuterede i Folketinget i 2019, når man kigger på deres Facebook-profiler med hhv. 4.800 og 132.000 følgere.

»Det er et vanvittigt tal. Særligt for en ’rookie’ som mig,« siger Lars Boje Mathiesen, som du nærmest ikke kan undgå at møde på Facebook, da det ikke er sjældent, at hans opslag når over en million danskere.

Derudover får han mange tusinde likes dagligt, når han kommenterer politikeres eller mediers opslag og placerer sig øverst i kommentarfeltet. Noget, skolelæreren fra Hasle gjorde til en konsekvent ting som den første, og som mange politikere siden har kopieret.

Mediernes skyld

Følgeskaren har han opbygget uden at bruge store pengebeløb, og uden at skele til, hvad der måske er populært. En af nøglerne til succesen, hvis man spørger Nye Borgerlige-profilen:

»Jeg har sådan set bare sagt det, jeg mener, og ment, det jeg siger. Jeg ligger ikke under for taktik, spin og strategi, men har valgt, at hvis jeg skal være i politik, så skal jeg have mig selv med. Det kan folk godt mærke og gennemskue. De ved også, når andre politikere er blevet sendt i byen med to-tre indøvede sætninger,« siger Lars Boje Mathiesen, der bl.a. har haft succes med små videoer, hvor han sidder i sin bil eller ved sit bord og harcelerer over et givent emne.

»Jeg har meget få regler, når jeg laver mine videoer. Fakta skal være i orden, for ellers kommer de efter mig, og så skal de gerne kunne laves som one- eller two-takes. Det er okay at lave en sproglig fejl. Skulle jeg tage videoen om flere gange og udrette hver en fejl, så ville det begynde at virke for produceret.«

Ifølge Lars Boje Mathiesen har han medierne at takke for Facebook-succesen. For det var frustration og irritation over at blive forbigået og ikke spurgt til sager, der gjorde, at han følte behov for selv at komme ud med sine budskaber.

»Jeg havde aldrig gjort det, hvis de inkluderede mig i artiklerne. På den måde har medierne skabt den succes. De tvang mig til at nytænke. Det gør, at jeg i dag er langt mindre afhængig af at komme i medierne. Når jeg laver et opslag, kan det ryge ud til mange hundrede tusinde mennesker, uden jeg bruger en krone på det. Så stor en udbredelse kan mange medier slet ikke være med på.«

Få, men lokale, følgere

Helt så uafhængig er Camilla Fabricius ikke. Selvom hun også bruger meget tid på at række ud til vælgerne på Facebook og lave gennemarbejdet indhold, så har hun blot en brøkdel af Bojes følgerantal. Det har dog heller aldrig været et mål for hende at nå derop.

»Vi har da haft kurser i mit parti om, hvad der virker, og hvordan man skal gøre, men jeg har været helt entydigt klar på, at det, der betyder noget for mig, er at vide, hvad folk tænker. Hvad de bakser med og har af input. Ikke at få reach og følgere. Så jeg har nærmest haft det modsatte mål,« siger hun, men påpeger også, at de to politikere har et meget forskelligt udgangspunkt i forhold til at brænde igennem.

For mens Lars Boje Mathiesen som en af blot fire politikere i Nye Borgerlige, kan profilere sig på de store dagsordener, så er sagen en anden for Fabricius, der er i en gruppe på næsten 50 mandater og er social- og familieordfører.

»Der er meget stor forskel på, hvordan vi bruger platformen, og hvad vores opgaver i politik er. Men man må også anerkende, at Lars er bare en enormt dygtig facebook’er.«

»Det vigtige for mig har været, at langt de fleste af mine følgere er nogen, jeg har en relation til. Det er mennesker, som er tæt på mig. Jeg kender ikke Lars’ følgere, men i forhold til de socialdemokratiske politikere, er jeg en af dem, der har flest lokale følgere og er mest funderet i mit eget lokalområde. Folk, som ved, hvad jeg laver, og hvad jeg står for,« forklarer socialdemokraten, der også i kraft af sit ordførerområde, som indebærer nogle sårbare emner, har mange samtaler ’bagom’ Facebook.

Tid til Facebook

Lars Boje Mathiesen er bevidst om, at rigtig mange af hans følgere ikke kan stemme på ham, og derfor læner han sig ikke tilbage i valgkampen.

»Jeg kan jo godt lide at komme ud og møde folk, tale og debattere. Men det gør, at jeg har en platform, så jeg behøver ikke hele tiden jagte at komme i medierne. Det giver ro. Men man skal være meget varsom med at konvertere likes og følgere på Facebook til stemmer ved et valg.«

»Jeg får måske 200 beskeder om dagen på Messenger. Her kan jeg nå at svare langt flere mennesker, end jeg ville kunne nå nede ved købmanden. Så jeg sørger for at have ro i min valgkamp til, at jeg kan være på de sociale medier,« lyder det fra den borgerlige politiker, der også har nedtrappet sit plakatbudget gevaldigt i denne valgkamp.

Om kampen vindes på de sociale medier, er han dog langtfra sikker på.

»Camilla fører en anderledes valgkamp. Hun er dødflittig og når på kort tid ud til rigtig mange mennesker i Østjylland til besøg, debatter og den slags. Jeg er måske mere landskendt som politiker, men til gengæld er hun ret kendt og vellidt i Aarhus. Og så har hun også bare et stort parti bag sig. Det bliver spændende!«

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.