Tre partier og en løsgænger foreslår alternativ havneudvidelse: Direktør forudser enorme udgifter

En række partier og politikere foreslår nu officielt, at Aarhus Havn kun udvides med 29 hektar, og at udvidelsen sker over mod Aarhus Ø og Risskov.

Artiklens øverste billede
RV, EL, NB og løsgænger Jakob Søgaard Clausen foreslår at udvide containerhavnen med 29 hektar. Foto: Casper Dalhoff

De har barslet med det i adskillige former. Men nu er de politiske partier, som har erklæret sig modstandere af Aarhus Havns ønske om en 105 hektar stor udvidelse, klar med et officielt alternativ.

Officielt på den vis, at de nu fremsætter et ændringsforslag, der skal behandles i byrådet onsdag aften.

I forslaget sætter Enhedslisten, Radikale Venstre, Nye Borgerlige og løsgænger Jakob Søgaard Clausen streg under borgmester Bundsgaard (S) og teknikrådmand Nicolaj Bangs (K) oplæg til, at man skal undersøge mulighederne for en dryport på land, et samarbejde med Grenaa Havn, og om visse virksomheder på havnen overhovedet bør være på havnen.

Men ligeså vigtigt foreslår de, at havnen kun udvides med 29 hektar, og udvidelsen skal ske som forlængelse af nordmolen - altså over mod Aarhus Ø og Risskov.

»Vi mener, at dette forslag bør indgå som et supplement eller alternativ til det eksisterende lokalplanforslag,« forklarer de radikales Metin Aydin.

Markeret med rødt er den foreslåede udvidelse.

Hvorfor lige 29 hektar?

»Det er, hvad der kan anlægges her, uden at man kommer til at gøre for meget indhug i Aarhus Øs udsigt over mod Mols. Derfor det skrå snit i udvidelsen, så vi ikke øver vold på øboernes udsigt.«

Tror du ikke, at de alligevel vil være kede af en udvidelse den vej?

»Jo, det vil de helt sikkert, men intet sted i byen er havnen mere en præmis end på Aarhus Ø, og det her er en udvidelse af noget, der er der i forvejen.«

Forslaget får - ikke overraskende - opbakning fra foreningen Beskyt Aarhusbugten, der har været en meget markant modstander af den massive udvidelse. Her har man erkendt, at det nok ender med en udvidelse i større eller mindre grad, og i den henseende er det nye forslag et ønskescenarie, forklarer foreningsformand Svend Erik Kristensen

»Det er en fantastisk løsning, for det store problem er, at der er for lidt plads til containerne, og det her er en direkte forlængelse af containerterminalen. Nu er man jo begyndt at tale om dryport og samarbejde med Grenaa, så dybest set tror jeg, at de her 29 hektar vil kunne dække havnens behov så langt øjet rækker, og det vil være meget mere skånsomt for Aarhusbugten. Der er ikke behov for mere plads, hvis havnen kan leve med, at man ikke skal være arbejdsplads med en fantastisk udsigt for en masse fornemme virksomheder, som ikke har behov for at ligge på en havn. Med de 29 hektar vil der i alt være 310 hektar havneareal. Dét må kunne gøre det,« konstaterer protestgruppens formand.

Metin Lindved Aydin ved havnen i Aarhus. Foto: Husam Ajle

Direktør: Det er undersøgt

Hos Venstre og Socialdemokratiet hilser man kollegaernes forslag velkommen, men det må ikke kortslutte den nuværende lokalplanproces, der skal køre sin gang, lyder det samstemmigt fra de to partiers talsmænd.

»Vi mener, at det er på sin plads med en udvidelse af en eller anden art, og nu handler det om at finde det rette balancepunkt. Men det vil tangere det useriøse, hvis jeg kommenterer sådan et forslag, hvor jeg intet kender til evt. afledte konsekvenser, fordi det ikke er undersøgt. Og så tvivler jeg på, om 29 hektar kan gøre det for havnen,« siger Venstres Gert Bjerregaard og får støtte fra socialdemokratiske Steffen Wich.

»Det er svært at forholde sig til et forslag, der ikke er undersøgt grundigt. Nu skal myndighedssporet færdiggøres, og så er vi villige til at se på de alternativer, der måtte være.«

Idéen om en nord-østlig udvidelse er ikke ny. Tværtimod. Faktisk var det en stor del af undersøgelserne af muligheden for en havneudvidelse i 1997.

I 1997 undersøgte man idéen med at udvide havnen i nordøstlig retning. Som man ser her, vil det gå ud over sejlrenden (blå).

Dengang blev idéen forkastet af flere grunde, forklarer direktør for Aarhus Havn, Thomas Haber Borch.

»Analyser viste blandt andet, at en udvidelse den vej vil være særdeles bekostelig, da sejlrenden skal flyttes, og det vil begrænse indsejlingen for visse store skibe. Og så er der enorme mængder af bundslam i det område. Med den fokus der er på klapning af havbundsmateriale i dag, vil det være en stor udfordring at søge om at få endnu større mængder klappet,« forudser han.

Særligt en flytning af den dybe sejlrende, der løber lige ud for nordmolen i dag, vil være problematisk

»Det er virkelig, virkelig dyrt. Jeg ved ikke, om der er lavet en undersøgelse af konsekvenserne ved en lille udvidelse, som de foreslår. Den vil under alle omstændigheder gå ud over sejlrenden. Men det er fint, at der kommer nogle forslag. Det ser vi positivt på,« siger havnedirektøren.

Metin Aydin, I foreslår en udvidelse på en tredjedel af, hvad havnen vurderer er nødvendigt. Er det ikke totalt urealistisk?

»Det er jo det, vi skal have belyst. Vi aner det jo ikke, og det er problemet. Den belysning for behovet, som Aarhus Havn skulle levere, er jo heller ikke kommet endnu, så vi aner faktisk ikke, om det er nok. Men en placering af en udvidelse ud for nordmolen er i min optik en mindre indgriben i Aarhusbugten og bør undersøges som alternativ.«

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.