Kritik af plejehjemstilsyn: Rapporterne er for svære at finde
Alzheimerforeningen kritiserer, at tilsynsrapporter bliver samlet i en stor bunke i stedet for at offentliggøre dem direkte på hvert plejehjems hjemmeside. Udvalgsformand beder nu forvaltningen om at øge synligheden.
Hvert plejehjem har en hjemmeside, men den seneste tilsynsrapport er svær at finde.
Sådan lyder kritikken fra både Alzheimerforeningen og flere pårørende på aarhusianske plejehjem.
Hovedparten af de aarhusianske plejehjem er kommunalt ejet og har dermed samme slags hjemmeside. Her er der på forsiden et link til ”Praktiske oplysninger (....) Læs også om tilsyn”, hvor man bliver ledt ind på fællessider, hvor alle tilsynsrapporter for det pågældende område ligger. Både de tilsyn udført af kommunen selv og de tilsyn, Styrelsen for Patientsikkerhed har lavet.
Eksempelvis skal man klikke sig videre seks gange for at komme ind på seneste tilsynsrapport fra plejehjemmet Madsbjerg, når man er på plejehjemmets hovedside. Og så skal man vide, at det hører under område ’Viby/Højbjerg’ og ikke ’Syd’, og at den seneste rapport ikke ligger under 2022, men 2021.
»Jeg synes på ingen måde, at det er god service for borgerne,« siger Nis Peter Nissen, der er formand for Alzheimerforeningen og tilføjer:
»Man skal huske, at det ikke er kommunens borgere, men borgernes kommune.«
Lone Svinth, der er formand for afdelingsbestyrelsen på Plejehjemmet Rosenvang, deler opfattelsen af, at rapporterne godt kunne være lettere at finde frem til.
»Jeg synes ikke, det er i orden. Slet ikke. Det er alt for besværligt, og man risikerer, at for mange giver op undervejs. Det er vigtigt, at resultaterne af tilsynene gøres så lettilgængelige som overhovedet muligt, og at man inviterer til åben og ærlig dialog,« siger Lone Svinth, der også er medlem af Ældrerådet.
Hun undrer sig over, at den seneste tilsynsrapport ikke bliver hængt op i fysisk form på plejehjemmet.
»Jeg synes, det kunne være en god ide at få dem hængt op. Så man kan se, hvilke karakterer man får på de enkelte områder,« siger Lone Svinth.
Nemt hvis man ved det
Formand for beboer-pårørenderådet på Plejehjemmet Skovvang Benny Svinth Nielsen beskriver tilgangen til tilsynsrapporter som:
»De er nemme at finde, når man ved hvordan.«
Formanden fortæller, at ledelsen på Skovvang jævnligt sender et nyhedsbrev ud til alle beboere og pårørende:
»Det fungerer rigtig godt i øjeblikket. Her bliver vi informeret om stort og småt og også om tilsyn. Alle bør have et nyhedsbrev. Men det hjælper selvfølgelig ikke dem, der kommer udefra og er interesseret i at vide mere om tilsynene på plejehjemmet, inden man beslutter, om det er et sted, ens kære skal bo.«
Anette Poulsen (S) er formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget, og hun er enig i, at tilsynsrapporterne bør være lettere tilgængelige, end hvad tilfældet er i dag.
»Jeg kan godt forstå, at man kan synes, at de er svære at finde, og jeg kunne godt tænke mig, at de blev gjort mere tilgængelige på hjemmesiderne. Når man skal klikke så mange gange, som man skal i dag, så er der nok nogle, der giver op undervejs. Det er vores opgave at sørge for en god ældrepleje og en god tilgængelighed af informationer,« siger Anette Poulsen.
Hun har nu bedt forvaltningen om at sikre en bedre tilgængelighed af tilsynsrapporterne.