Borgmesterkandidat Steen Stavnsbo er Danmarks største reklame-køber på Facebook

Den konservative borgmesterkandidat Steen Stavnsbo er overrasket over, at han med et »beskedent« beløb topper listen.

Artiklens øverste billede
Steen Stavnsbo (K) gør til det kommende valg politisk comeback som spidskandidat for de konservative i Aarhus. Foto: Joachim Ladefoged

Lokalavisen Aarhus kunne lørdag fortælle, at den konservative borgmesterkandidat i Aarhus, Steen Stavnsbo, er den politiker i Aarhus, der har brugt klart flest penge på at promovere sig selv på Facebook.

Med 100.000 kroner forbrugt hos techgiganten de seneste 90 dage var han langt foran sine konkurrenter i Aarhus.

Men faktisk også på landsplan, viser det sig.

Lokalavisen Aarhus har også gennemgået annonce-køb hos landets andre kandidater til byråd og regionsråd, og også dem overgår den aarhusianske erhvervsmand. Han er dog skarpt forfulgt af sin partikollega i København, Jakob Næsager.

»Er det rigtig?! Ha ha,« lyder det fra Steen Stavnsbo, da Lokalavisen fortæller ham, at han er den kandidat i Danmark, der har brugt flest penge på Facebook.

Han fortalte lørdag til Lokalavisen, at det var en helt bevidst strategi at fokusere valgkampsbudgettet på sociale medier, fordi der her er mest smæk for skillingen, men han havde ikke regnet med, at han toppede listen over storforbrugere.

»Det overrasker mig. Også at der ikke er andre, der bruger det på den måde. Jeg synes, at vi har en rigtig lav kontaktpris i forhold til de gode tal, vi får ind. Det er langt mere effektivt at komme i kontakt med folk via sociale medier end via noget andet medie.«

Han mener dog, at tallene skal tages med et gran salt, for han bemærker, at der er politikere, som også har deres partier til at lave reklame for dem. Og det kan han have ret i. De tal er dog desværre ikke til at uddrage af Facebooks data.

»Jeg er overbevist om, at flere kandidater har en partikonto, der også promoverer dem. Det har jeg ikke. Men det er da dejligt at være nummer et med så relativt beskedent et beløb. De andre skal da til at oppe sig med en uge til kommunalvalget. jeg er glad for, at jeg har brugt de 100.000, for jeg har fået meget ud af det.«

Læs også

Del artiklen