Nu skal minimerede numser og forstørrede bryster i bybilledet mærkes

Et flertal i byrådet er klar til at indføre mærkningsordning af retoucherede reklamer i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Fremover skal borgerne kunne se, om en model i en reklame er blevet unaturligt ændret, har byrådet besluttet. Foto: Adobe Stock

Det har været længe undervejs, men nu er beslutningen så småt taget.

Blot en afstemning i byrådet mangler, så er SFs forslag en realitet, og retoucherede/photoshoppede reklamer skal fremadrettet mærkes.

Det besluttede et flertal i Magistraten mandag.

Konkret betyder det, at byrådet beslutter, at alle reklamer, der opsættes på en reklameplads ejet af Aarhus Kommune - og dem er der mange af - skal markeres på en endnu ukendt måde, hvis personerne på en reklame er blevet retoucheret.

SF har fremsat forslaget, fordi partiet ikke mener, at Aarhus Kommune skal være med til at sælge uopnåelige kropsidealer.


Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Lokalavisen Aarhus’ nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Aarhus på listen og tryk tilmeld.
d

»Billeder af ”perfekte” kroppe eller liv på sociale medier og i reklamer lægger et unødigt stort pres på os og på vores børn og unge. Reklamerne på kommunens reklamesøjler er naturligvis en dråbe i et ocean, men det er et godt sted at starte,« siger politisk ordfører, Mette Bjerre.

Gammel kontrakt

Kommunen ejer blandt andet busskure, offentlige toiletter, skraldespande og pyloner med reklameplads.

En hel del af de pladser administreres af AFA JCDecaux. Kommunen indgik en aftale med virksomheden helt tilbage i 1999 og løber til 2030, og i den indgår det, at kommunen ikke kan stille yderligere krav til reklamedelen i den 30-årige periode.

Det betyder, at de nye krav om mærkning for AFA JCDeacaux eller en anden part først kan gælde i en ny aftale efter 2030, men indtil da vil kommunen tilbyde en frivillig mærkningsordning, så firmaer kan mærke deres reklamer, hvis der ikke er brugt retouchering.

»Det er vildt, at vi har en kontrakt som gælder i 30 år, hvor kravene til reklamerne ikke kan ændres. Vores verden har ændret sig meget siden årtusindskiftet, og det er naturligt, at vores krav til reklamer også ændres,« siger Mette Bjerre.

Forslaget forventes vedtaget på næstkommende byrådsmøde.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen