Læserspørgsmål: Er det ikke tid til bilfri by?

Lokalavisen Aarhus skyder artikel-serie i gang med vælgerspørgsmål fra læsere i forbindelse med kommunalvalget. Første gang handler det om forurenende og larmende biler i midtbyen.

Artiklens øverste billede
Malthe Rossel mener, at det er på tide, at der kommer et forbud for private biler indenfor ringgaden i Aarhus. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen

»Bør vi ikke snart forbyde private biler indenfor ringgaden? Biler fylder, larmer og sviner. Hertil skader de butikker og byliv, og den mørke asfaltering af store dele er blandt årsagerne til klimaforandringer.«

Sådan lyder spørgsmålet fra Malthe Rossel, der har fulgt Lokalavisens opfordring om at komme med tip til, hvad der optager vælgerne til kommunalvalget. Hans spørgsmål er et af de læserspørgsmål, vi har fået, inden krydset skal sættes.

Spørgsmålet har vi givet videre til nogle af kandidaterne.

Laura Bryhl, Enhedslisten:

»Jeg synes, bilfri midtby er en rigtig god måde at reducere noget af CO2-udledningen fra transportområdet på. Vi ved, at det er et af de områder, hvor der udledes allermest CO2. Vi skal i meget højere grad prioritere at udbygge den kollektive trafik fremfor flere veje,« siger hun.

Hvis der ikke er biler til stede i byen, vil det frigive plads, som vi kan bruge til cykelparkering og kulturarrangementer.

Laura Bryhl, Enhedslisten

Laura Bryhl peger på, at kommunens miniborgersamling, hvor 24 repræsentativt udvalgte borgere kom med fremtidens klimavenlige trafikløsninger, ligger meget i fin tråd med Enhedslistens politik på området.

»Det er en grøn trafikpolitik med plads flere cykler, cykelparkering og cykelstier. Hvis der ikke er biler til stede, vil det frigive plads, som vi kan bruge til alle mulige andre ting. Det kunne være kulturinitiativer, som vi har set i Festugen, hvor der blev lukket af oppe ved Musikhuset med mulighed for at lave nogle større kulturarrangementer.«

Lokalpolitikeren fra Enhedslisten frygter ikke, at butikslivet vil lide skade af, at man ikke kan transportere sig i bil tæt på for at handle.

Tager handelslivet skade?

»Jeg tror sådan set ikke, at de små butikker er afhængig af biltrafikken. I Madrid har man lukket den største handelsgade af, og her er handelen steget, så jeg tænker ikke, det vil blive et større problem,« siger hun.

I det hele taget fylder klima og grøn omstilling meget hos Laura Bryhl:

»Elbiler er helt sikkert bedre end benzin- og dieselbiler, men vi har bare travlt med at reducere CO2-udledningen og selv om vi udskifter alle biler fra nu af, vil det stadig tage 15 år, før vi har udskiftet alle. Det går simpelthen ikke hurtigt nok, så derfor skal en bedre kollektiv trafik erstatte biltrafikken, og det kræver, at vi investerer mere i busser, tog, cykelstier og cykelparkering,« fastslår hun.

Plads til alle

Steen Bording Andersen (S), næstformand i Teknisk Udvalg, mener, at der skal være plads til alle:

Steen Bording Andersen fra Socialdemokratiet har været medlem af byrådet siden 2006 og er formand for Kulturudvalget og næstformand for Teknisk Udvalg.

»Vi vil ikke have bilfri by, men en by, hvor bilerne fylder mindre med mindre forurening, lavere hastighed og er mindre til stede i gadebilledet. Vi arbejder for at få bilerne under jorden eller væk fra gaden via vores parkeringspolitik. Vi diskuterede det ved det seneste byrådsmøde. Ved nybyggeri kræver vi også, at der skal bygges p-kældre. På lidt længere sigt vil der komme mindre svinende biler i form af elbiler. Hvis vi kigger frem i 2030, så er jeg ikke i tvivl om, at elbiler er de eneste, der få lov til at komme ind i centrum. Det vil give mindre støj,« siger han og tilføjer:

Det ville gøre det besværligt, dyrt og bøvlet for rigtig mange mennesker og også have konsekvenser for velfærdssamfundet, hvis vi skal have bilfri by.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø

»Men vi får ikke en fuldstændig bilfri midtby, for vi har brug for at have en vis fleksibilitet og mobilitet, hvor borgere der ikke er særligt godt gående kan komme ind i midtbyen. Mennesker som bor langt væk skal også have muligheden. Og så skal det vel ikke være totalt forbudt at eje en bil, bare fordi man bor i midtbyen.«

Bünyamin Simsek fra Venstre har været medlem af byrådet siden 2002 og rådmand for Teknik og Miljø siden 2018.

Bilen er vigtig

Bünyamin Simsek (V), Teknik og Miljø-rådmand, er enig:

»Det ville gøre det besværligt, dyrt og bøvlet for rigtig mange mennesker og også have konsekvenser for velfærdssamfundet, hvis vi skal have bilfri by,« siger han og fortsætter:

Vi vil ikke have bilfri by, men en by, hvor bilerne fylder mindre med mindre forurening, lavere hastighed og er mindre til stede i gadebilledet.

Steen Bording Andersen (S), næstformand for Teknisk Udvalg

»Det er rigtigt, at bilerne fylder. Men snart larmer og sviner de ikke mere. Bilen er et vigtigt redskab for samfundets bysamfund og butiksliv, så jeg tror ikke på idéen om at lave forbud indenfor en bestemt geografi. Jeg tror på, at vi skal gå i den retning, vi bevæger os i i Teknik og Miljø med vores fodgængerstrategi, hvor vi i større grad gerne vil have en midtby på de gåendes præmisser, men med plads til cyklister og biler, som er en nødvendighed at have. Jeg synes, at tanken om en bilfri by er et drømmescenarie, som ikke tager udgangspunkt i, hvordan vores samfund fungerer, og hvordan vores velfærdssamfund fungerer. Vi har brug for at være fleksible og hurtigt kunne komme frem - også for at have mest muligt tid til vores familier og børn.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen