Cykelsti skal helt ned til stranden

Ufærdig cykelsti var det helt store tema til politikertræf i Ajstrup.

Artiklens øverste billede
Otte lokalpolitikere var mødt op til politikertræf i Ajstrup torsdag eftermiddag.

På Campingpladsen Camp One ved Ajstrup Strand blev der torsdag 9. september holdt debatmøde med hele otte kandidater til det kommende Aarhus Byråd.

Politikerne blev direkte spurgt, om de ville støtte cykelstiprojektet til en pris på cirka 7 millioner kroner.

Kandidaterne Thure Hastrup (EL), Theresa Blegvad, (K), Johnny Willum, lagde alle meget vægt på at holde fokus på behovene i oplandet og lytte til de lokale kræfter. De partier har desuden i deres budgetforslag til de kommende forhandlinger specifikt nævnt cykelstien ned til Ajstrup Strand.

Jesper Kjeldsen (S), Peter Bonfils, (S), Steen Bording Andersen (S), Jan Ravn Christensen (SF) og Metin Lindved Aydin (RV) støttede alle prioriteringerne af cykelsti handleplanerne generelt.

I oplæg fra alle politikerne og i den følgende debat, blev der lagt vægt på vigtigheden af at udvide mulighederne for at kunne cykle i Aarhus Kommune og at prioritere cykelstier.

Der blev taget udgangspunkt i verdensmålene med vægt på klima, miljø, CO2, trivsel, livskvalitet, motion og sundhed. Der er brug for prioritering af cykelstier i store dele af kommunen. Det blev sagt i kor.

Formanden for Beder-Malling-Ajstrup Fællesråd, Jørgen Friis Bak, gav på mødet et historisk overblik over den ufærdige cykelsti. Det særlige ved denne cykelsti er, at den er blevet lovet de sidste 20 år og har været på budgettet, for derefter at blive taget af igen. Altid kom den bag i køen.

Politikerlede?

Utroværdighed, manglende ordentlighed og ligefrem politikerlede var nogle af de bemærkninger, der kom frem i debatten efter dette indlæg.

Desuden kan den sidste rest af cykelsti fra rundkørslen og ned til Ajstrup Strand give borgere fra Beder, Malling, Tranbjerg, Solbjerg og Mårslet adgang til strand, hav og skov.

Der var mødt 60 mennesker frem til debatmødet.

Cykelstien blev i debatten beskrevet som en fritidscykelsti, og den er derfor ikke prioriteret fremfor skolecykelstier. Dette mener borgerne i området dog ikke er korrekt. Der bor flere børnefamilier i området. Da der er skåret ned på busafgangene, og da det er for farligt at cykle, så bliver privatbilismen den eneste transport mulighed, og det medfører igen mere trafik.

I debatten kom det frem, at der ønskes mulighed for at alle, både beboerne i området, turister og beboere fra de nærliggende byer, kan bevæge sig på cykel til og fra strand området. Utrygheden for sikkerheden i trafikken er stor.

Foreningen Krydsfelt – Norsminde i samarbejde med Aarhus Lokal stod for arrangementet. Formanden for Krydsfelt-Norsminde Kurt Møller bød velkommen og takkede af med tak til de mange kandidater, der mødte op, samt til de 60 fremmødte debatdeltagere.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen