S vil indføre 'tryghedszoner' ved aarhusianske skoler

Borgmesterpartiet fremsætter et forslag til øget tryghed ved transport til og fra skoler og dagtilbud. Det indebærer blandt andet bilfri 'tryghedszoner'.

Artiklens øverste billede
Socialdemokratiet vil have flere aarhusianske skoleelever ud af bilen, når de skal i skole. Foto: Casper Dalhoff/Jyllands-Posten

Mandag mødte næsten 30.000 aarhusianske børn ind til et nyt skoleår efter en velfortjent sommerferie. Men deres vej dertil skal gøres meget mere tryg - og gerne bilfri.

Det mener Socialdemokratiets politiske ordfører, Anders Winnerskjold, som har fremsat et budgetforslag, der skal øge trygheden i trafikken til og fra skole.

Winnerskjold vil gerne have børn og forældre til at vælge benene eller cyklen frem for bilen.

»Alle skoler døjer med den problematik, at for mange bliver afleveret i bil. Vi får rigtig mange henvendelser om det her emne - fra såvel skoler som forældre - og vi vil gerne se, om vi kan gøre det bedre. Mange forældre er utrygge ved at lade små børn gå eller cykle i skole selv, og det tyder på, at det, vi gør, ikke er godt nok. Det er ret mange mennesker, det handler om,« forklarer politikeren med henvisning til, at cirka 65.000 transporterer sig til og fra skoler, dagtilbud og fritidstilbud.

Bandlyste biler

S vil derfor have Børn og Unge til at undersøge, hvordan man kan øge trafiksikkerheden, og hvordan man kan reducere antallet af biler nær institutioner og skoler.

Derudover foreslår partiet, at forvaltningen sammen med Teknik og Miljø laver en strategi for at sikre bedre transportvaner.

Det kunne være rart, hvis man fik lavet nogle cykelstisystemer

Dorthe Christensen, skoleleder på Vestergaardsskolen

Anders Winnerskjold mener blandt andet, at byrådet skal give skolerne bedre muligheder for at lave trafikkampagneuger med såkaldte ’tryghedszoner’, hvor veje lukkes og biler er bandlyst i et område omkring den enkelte skole.

»Det skal selvfølgelig kun være ved de skoler, hvor det giver mening. Ved en skole, der ligger ud til en stor vej, giver det ikke mening. Vi kan ikke love, det bliver en succes, men vi synes, det skal have et forsøg.«

Kaos om morgenen

Hos Vestergaardsskolen i Viby er der til tider kaos, når de vordende samfundsborgere skal møde om morgenen. Skoledistriktet er langstrakt, og den trafikerede Ormslevvej med horrible cykelforhold er nærmeste nabo.

Derfor har skolen set sig nødsaget til at lave en skolebus-ordning for de mindre børn, som bor over tre kilometer fra skolen.

»Jeg synes, det vil være super godt med fokus på det her. Vi har i hvert fald fokus på det, og de trafikale forhold er et løbende punkt på skolebestyrelsesdagsordenen,« siger skoleleder Dorthe Christensen.

Ifølge hende skyldes den megen bilkørsel ikke curlingforældre, der pakker børnene ind i vat. Tværtimod.

»Forældrene snakker meget om det her. Der er stor interesse for anden transport til skolen, for de vil gerne, at deres børn bliver mere selvhjulpne på det område, men de tør ikke,« forklarer Dorthe Christensen, som har et specifikt ønske.

»Det kunne være rart, hvis man fik lavet nogle cykelstisystemer, der gør, at man tør lade børnene cykle.«

Ingen tvang

Lyder det ikke som en bedre idé end at tvinge folk ud af bilerne ved at lukke veje, Anders Winnerskjold?

»Det handler også om stisystemer, og det bliver der allerede arbejdet med i systemet, så det er ikke sådan, at dette forslag skal stå alene. Det er et forsøg på at prøve noget af og se, om det har en effekt,« siger S-ordføreren, som anerkender, at det kan lyde som mere pisk end gulerod.

»Men vi vil ikke tvinge nogen til noget. Det skal besluttes lokalt i samspil med forældrene, om man har lyst til at se, hvilken oplevelse man kan have med veje uden trafik. Jeg tror, at det avler flere biler, når mange afleveres i bil, fordi forældre bliver utrygge over den megen trafik omkring skolerne. Forhåbentlig kan det her give et andet billede af, hvordan man kan komme i skole.«

Winnerskjold har ikke et konkret prisoverslag på, hvad hans budgetforslag vil koste, men han gætter på et par 100.000 kroner.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen