Nu fjernes en tvivlsom del af byen, hvor skumle ting sker

Et gammelt industriområde i Viby skal rives ned og erstattes af flere hundrede boliger. Flere partier var stærkt kritiske om forventningen om op til 800 ekstra biler.

Artiklens øverste billede
Aarhus Byråd holdt onsdag den 12. maj det første fysiske møde i flere måneder. Arkivfoto : Charlotte de la Fuente

En kedelig og træls øjebæ. En tvivlsom del af byen, hvor rygterne lyder, at en del skumle ting sker.

Politikerne i Aarhus Byråd lagde ikke fingrende imellem i deres beskrivelser af et område i Viby, hvor gamle industribygninger skal rives ned for at gøre plads til ca. 350 nye boliger.

»Vi får slettet en noget tvivlsom del af byens forfatning. Nogle vil kalde det en øjebæ. Det har ikke været nogen nem sag, men projektet er landet i fin balance i et område, der kan imødese et lavere byggeri, end der oprindeligt var lagt op til. Vi får noget langt bedre til byen,« sagde Gert Bjerregaard (V), og Ango Winther (K) fulgte op:

»Det forrige projektforslag på området var ældreboliger i 10 etager. Nu er projektet på mange måder bedre tilpasset arealet. Vi får et projekt, som bliver en forskønnelse af et meget kedeligt og træls område hvor - som rygterne lyder - sker skumle ting. Lad os rydde op og lave noget nyt.«

Området ligger området ligger nord for Skanderborgvej i det sydlige Aarhus, øst for Bjørnholms Allé og vest for hovedbanen mod Skanderborg.

Planen er at bygge ca. 108 ungdomsboliger i op til 4 etager, samt ca. 60 familieboliger og ca. 140 mindre boliger i 2-5 etager.

Men trods de mindre flatterende beskrivelser af området var ikke alt fryd og gammen i Aarhus Byråd. SF mener, at byggerierne er for voldsomme, da der kun ligger villaer det de omkringliggende områder.

»Det er det nemmeste i det hele verden for bygherrer at imødekomme borgerne. Man skal bare være aggressiv og komme med meget store planer og så skære ned efterfølgende. Vi er nødt til at spørge om byggeriet er acceptabelt. For det første ligger det op ad et fredeliggjort villaområde, og nu åbner vi op for hundredvis af nye bilister hver dag. Dernæst er det ikke naturligt at bygge i den højde. Det er ikke et fortætningsområde men et villakvarter,« sagde Jan Ravn Christensen.

Teknik og Miljø har anslået, at byggerierne vil betyde 500-800 ekstra biler i området per døgn. Dertil kommer flere fodgængere og cyklister. Forvaltningen har ikke taget endelig stilling til, hvordan og om vejbetjeningen skal ændres for at håndtere den ekstra trafik, men skriver i et notat:

»Vejene er i en udformning, som kan afvikle den forøgede trafik på tilfredsstillende vis. Det betyder dog ikke, at forøgelsen af trafikmængden ikke kan opleves som generende.«

SF, Enhedslisten og Dorthe Borgkvist (ufp) kritiserede, at der ikke er taget endelig stilling til trafikforholdene.

»Området trænger ganske rigtigt til forskønnelse. Men med projektet vil man få ca. lige så mange boliger, som der i forvejen er i området, der vil blive meget belastet. Vi savner i meget høj grad, at kommunens forskrifter om helhedsplanlægning gør sig gældende her,« sagde Viggo Jonasen (EL), der også kritiserede, at en del boliger placeres 24 m fra jernbanen.

Socialdemokratiet støttede byggeprojektet, der endte med at blive vedtaget.

I en offentlige høring, tidligere gennemført, blev der sendt 136 høringssvar med i alt 872 underskrivere.

Teknik og Miljø skriver, at svarene bl.a. har givet anledning til en reducere en del af bygningshøjden samt ændrede facader og opholdsarealer.

Læs også

Del artiklen