29 store elbusser er ankommet: Vil spare Aarhus for 2.200 ton CO2

29 såkaldte el-ledbusser fra Volvo er inden længe at finde på de aarhusianske veje.

Artiklens øverste billede
Rådmand Bünyamin Simsek (V) og Claus Wistoft, Midttrafiks bestyrelsesformand, besigtige de gule elbusser. Foto: Midttrafik

Tirsdag kom Aarhus et godt skridt nærmere målet om at erstatte alle bybusser med CO2-neutrale busser.

29 store led-busser fra Volvo ankom til Aarhus og skal i løbet af foråret indtage de aarhusianske veje - og dermed pensionere 29 gamle dieselslugere.

De er et markant skridt i den rigtige retning

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø

På linje 13 kører allerede fire el-busser, og de i alt 33 eldrevne, gule busser vil spare kommunen for cirka 2.500 ton CO2, oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

»Aarhus har en ambition om at være forrest i den grønne omstilling. Derfor er vores nye busser bogstaveligt talt et helt naturligt skridt i den rigtige retning – der samtidig betaler sig i form af klimagevinst og mindre partikelforurening og støj i den centrale del af Aarhus,« siger borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Rådmanden sætter strøm til en af de nye busser. Foto: Midttrafik

Byrådet i Aarhus har, som led i målet om CO2-neutralitet i kommunen i 2030, besluttet at alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2027. I alt skal 180 busser udskiftes - 150 såkaldte kontraktbusser i 2027 og 30 reservebusser inden 2030.

De nye elbusser af modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De er 18,6 meter lange, 0,6 meter længere end dem, de erstatter. De vil blive opladet om natten via ladestandere på busanlæggene, som rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), tirsdag satte strøm til.

»Transportdelen er en stor udfordring i vores arbejde for, at Aarhus skal være CO2-neutral i 2030. Derfor glæder jeg mig over, at vi nu indsætter de 29 el-ledbusser, da de er et markant skridt i den rigtige retning mod, at den kollektive trafik bliver grøn og klimavenlig,« siger Simsek

Udover miljøgevinsten kan kunderne glæde sig til støjsvage og komfortable busser, der er indrettet med et stort flexareal og lav indstigning.

ddp

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.