Aarhusiansk møbelgigant dømt for at opbevare kunders data ulovligt

Ilva A/S fik et "lille" bødesmæk på 100.000 kroner. Datatilsynet havde lagt op til meget mere

Artiklens øverste billede
Ilva, hvis "binavn" er ID Design A/S, holder til på Damvej i Sabro. Foto: Google Maps

Møbelkæden Ilva A/S er fredag ved Retten i Aarhus blev idømt en bøde på 100.000 kroner for opbevaring af kundedata i strid med de såkaldte GDPR-regler, oplyser Østjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Møbelkæden, der har hovedsæde i Sabro, opbevarede i et gammelt IT-system data på mindst 350.000 kunder i form af navne, adresser, telefonnumre, e-mails og købshistorik. Oplysninger, der ikke længere var grundlag for at opbevare, og der ikke var nogen frister og procedurer for sletning af i overensstemmelse med reglerne.

Dommen ved den aarhusianske byret var den første store sag rejst mod en dansk virksomhed efter de EU-vedtagede GDPR-regler, som trådte i kraft i 2018.

"Reglerne er lavet for at beskytte den enkelte borger mod at få misbrugt sine personoplysninger, og virksomhederne har et stort ansvar for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Det er en alvorlig sag, når der er virksomheder, der ikke lever op til det ansvar, så jeg er tilfreds med, at der nu er sket domfældelse i denne sag, selvom der alene er dømt for uagtsomhed – altså at de ikke bevidst har haft til hensigt at bryde reglerne," siger specialanklager ved Østjyllands Politi, Jan Østergaard, der har ført sagen sammen med senioranklager Katrine Klausen fra Statsadvokaten i Viborg.

Straffen til møbelkæden må dog fra officielt hold anses for at være et lille slag over nallerne. Datatilsynet, som anmeldte Ilva efter et besøg i 2018, hvor man fandt kundekartoteket, havde nemlig lagt op til en bøde på hele 1,5 millioner kroner. Brud på GDPR-reglerne kan nemlig koste virksomheder helt op til fire procent af den årlige globale omsætning, hvilket må betragtes som et ordentligt nakkedrag.

Men Retten i Aarhus vurderede altså, at forseelsen skulle koste langt mindre.

"Dette er den første sag mod en virksomhed, hvor vi har skullet fastsætte bødeniveauet efter de skærpede EU-regler om udmåling. Udgangspunktet for os har været Datatilsynets bødemodel, der blandt andet er baseret på koncernens omsætning. Vi har noteret os, at byretten har vurderet, at bøden skulle være meget lavere, og det får os da til at overveje, om sagen skal prøves ved Vestre Landsret," siger Jan Østergaard med henvisning til, at sagen kan danne præcedens for fremtidige sager.

"Sagen her er principiel og udtaget som prøvesag, og derfor er jeg meget tilfreds med, at der nu er taget stilling til en række af vigtige spørgsmål, der har betydning for bødeudmålingen af denne og fremtidige GDPR-sager."

Både anklagemyndigheden og tiltalte har taget betænkningstid i forhold til anke af sagen til Vestre Landsret.

ddp

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.