Der har været talt om at bygge en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus i mere end 20 år. Nu har regeringen sagt ja til at sende penge efter den.

Der har været talt om at bygge en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus i mere end 20 år. Nu har regeringen sagt ja til at sende penge efter den. Foto: Aarhus Transport Group

Blå ledere i byråd glæder sig til Marselistunnel - men venter med at åbne champagneflasken

Marselistunnel vil give en lang række fordele - bolden skal dog lige skydes helt i mål, lyder det fra blå blok i Aarhus.

Af
Sten Brøgger

Det vil være en underdrivelse at sige, den har været længe undervejs. Men nu skal den altså være god nok: Der er - næsten helt sikkert - en tunnel på vej under Marselis Boulevard i Aarhus.

Onsdag meldte regeringen således ud, at den er klar til at sende penge efter tunnelen. Det var, meget passende, tidligere bormester i Aarhus og nuværende finansminister Nicolai Wammen (S), der kunne overbringe nyheden.

Nyheden vækker glæde i blå blok i byrådet i Aarhus.

"Aarhus Havn er den centrale sluse i Østjylland for import via containere, og alene af den grund er tunnelen en vital investering i infrastrukturen i Danmark. Havnen er også med til at give grobund for vækst i Aarhus, siger politisk leder for De Konservative, Steen Stavnsbo, til Lokalavisen Aarhus.

Ifølge Steen Stavnsbo vil arbejdet med en tunnel også give mulighed for at kigge på udviklingen i Aarhus fra et helikopterperskeptiv.

"Det er et projekt med et 10-årigt anlægsperspektiv, og derfor får vi også mulighed for at se på hele den bystrategiske udvikling i området," siger han til Lokalavisen Aarhus.

Aarhus Havn vil blive bedre fremtidssikret, hvis en Marselistunnel bliver en realitet, lyder det fra Steen Stavnsbo.

Aarhus Havn vil blive bedre fremtidssikret, hvis en Marselistunnel bliver en realitet, lyder det fra Steen Stavnsbo.

Bold skal skydes helt i mål

Christian Budde, leder og borgmesterkandidat for Venstre i Aarhus, findet det kun rimeligt at den statslige finansiering til at anlægge en tunnel øges betragteligt.

"Vi er glade for den gode nyhed og sender en venlig tanke til de mange Aarhusianere, som i årevis har levet med de gener og den voldsomme støj som især lastbiltrafikken giver. Samtidig skal vi lige have skudt bolden helt i mål, inden vi åbner champagnen," siger han i en pressemeddelelse.

I et facebookopslag påpeger medlem af byrådet for Venstre, Gert Bjerregaard, at en tunnel under Marselis Boulevard vil binde den bynære del af det sydlige Aarhus bedre sammen med resten af Aarhus.´

"Det betyder, at den sydlige del af Aarhus C vil blive et helt nyt byrum, når knap 3000 lastbiler dagligt og 1,2 mio biler til Molslinjen om året fjernes fra byrummet, og Marselis Boulevard kan fredeliggøres med kun ét spor i hver retning. Det vil give bedre forhold for cyklister, gående og kollektiv trafik - ikke mindst i forbindelse med Kongelunden Aarhus," skriver han og tilføjer:

"Nu ser det endelig ud til, at der er lys for ende af tunnelen - og nej det er ikke en modkørende lastbil."

Pris: 2,7 milliarder

Byggeriet af Marselistunnelen blev vedtaget i byrådet tilbage i 1997. Tunnelen skal forbinde havnen med E45 og gå hele vejen under Marselis Boulevard i det sydlige Aarhus. Der er dog intet sket i de forgangne 24 år.

Ifølge Nicolai Wammen skal udgifterne til Marselistunnelen finansieres af Aarhus Kommune, Aarhus Havn og staten. Staten vil komme med et "væsentligt bidrag," lyder det.

Ifølge Aarhus Kommune vil det koste omkring 2,7 milliarder kroner at bygge Marselistunnelen.

Publiceret 08 April 2021 07:00