Anna Warberg Sejersen og Svend Mathiassen har kendt hinanden, siden de var fem år. Nu er de forretningspartnere.

Anna Warberg Sejersen og Svend Mathiassen har kendt hinanden, siden de var fem år. Nu er de forretningspartnere. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

Hjemsendelse fra efterskole:

Barndomsvenner har oprettet webshop

Vennerne Svend Mathiasen og Anna Warberg Sejersen har åbnet webshoppen 7daysofsunday.dk

Af
Camilla Kjærgaard Olesen

webshop Da de gik i 3. klasse, var de i London på messe sammen med Anna Warberg Sejersens mor, Nina. Her blev de to venner enige om, at de en dag ville lave deres egen butik.

I dag går de begge i 10. klasse på efterskole og venskabet, mellem de to 16-årige Svend Mathiassen og Anna Warberg Sejersen fra Beder, er stadig intakt. Nu er de ikke kun venner, nu er de også forretningspartnere.

For et par uger siden gik den nemlig i luften med deres webshop, 7daysofsunday.dk. Her sælger de blandt andet loungewear, hudplejeprodukter, te, duftlys, notesbøger og andre lækkerier, som man kan have brug for i hjemmet.

De fik idéen, da de begge er hjemsendte fra deres efterskoler.

"Vi var generelt frustrerede over situationen, og det blev mere og mere ensartet at sidde derhjemme bag en skærm. Vi havde brug for at fjerne det tomrum, vi oplevede og vende det til noget positivt. Vi har altid været kreative begge to, og idéen om at starte egen virksomhed var egentlig en halv spontan idé," siger Anna Warberg Sejersen.

"Vi blev inspireret af Annas fætter, som også er selvstændig. Vi sad og kiggede på hans Instagram-profil og talte om, om vi ikke skulle gøre det til virkelighed også. Vi går begge op i æstetik, livsstil og mode, så det var oplagt, det skulle være det," supplerer Svend Mathiassen.

Egen serie

De har skabt deres eget univers med produkter fra forskellige firmaer, som passer ind i deres koncept, og den helt store drøm er at lave egen beauty-serie.

Da de to venner først havde fået idéen til shoppen, fik de hjælp af Annas mor, der står bag tøj-virksomheden Danefæ i Beder.

"De har selv stået for det hele og nørdet i webshop-løsninger. Det eneste, jeg har hjulpet med, er indkøbsdelen. De er ret skarpe på, hvad der er deres målgruppe, og det har været inspirerende at se, hvordan de har set utallige videoer om, hvordan Instagrams algoritmer virker," siger Nina Warberg Sejersen.

Og det ser ud som om de mange timer har lønnet sig.

I hvert fald har de fået næsten 700 følgere på Instagram på blot to uger og 18.000 visninger på en Tik Tok-video.

Stærkt venskab

De vil gerne være unikke med produkterne på deres webshop, og de frygter ikke, at deres gode venskab kommer til at lide under, at de nu er forretningspartnere.

"Vi har været gode venner, siden vi var fem år og mødte hinanden første gang i SFO'ens krea-rum. Jeg flyttede skole, og Svend er en af de eneste, jeg stadig har kontakt med. Vi har været uenige om nogle ting undervejs, men vi har aldrig været uvenner," siger Anna Warberg Sejersen.

"Vi forstår hinanden og går op i de samme ting. Vi kan altid komme til hinanden, og vi har de samme tanker," supplerer Svend Mathiassen.

De er ikke nervøse for, at de kommer til at mangle tid og interesse for deres virksomhed, når først efterskolelivet igen bliver en del af hverdagen, og når de skal videre i uddannelses-livet.

"Jeg ser det ikke som arbejde, når jeg er færdig med skolen, for det er noget, jeg godt kan lide," siger Anna Warberg Sejersen.

Publiceret 06 March 2021 06:00