Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane, mener, at det går den rigtige vej med antallet af gennemførte afgange.

Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane, mener, at det går den rigtige vej med antallet af gennemførte afgange. Pressefoto: Aarhus Letbane

Gør status:

"Seneste år har budt på færre aflysninger og flere letbanetog til tiden"

Letbane-direktør Michael Borre gør status over 2020

Selvom Aarhus Letbane i øjeblikket er gevaldigt generet af forsinkelser og aflysninger på grund af frost på køreledningerne, så er der plads til positivitet hos letbaneledelsen. I hvert fald bliver der i en netop udgivet status for 2020 fokuseret på, at pålideligheden og rettidigheden er blevet forbedret det seneste år.

Ifølge Aarhus Letbanes egen opgørelse, så er andelen af afgange, der gennemføres, steget fra 96, 3 procent i 2019 til 98,7 procent i 2020, imens andelen af afgange, der gennemføres til tiden, er steget fra 96,1 procent til 96,3 procent. Tallene dækker kun over 2020, imens det jo især har været i starten af 2021, at frosten har drillet driften. Aarhus Letbane oplyser dog, at letbanen i januar havde en pålidelighed på 97,6 procent og rettidighed på 97,5 procent, imens februar endnu ikke er gjort op.

"Tallene er gennemsnitstal og dækker over udsving. Men samlet set har vi haft et markant bedre andet år. Jeg glæder mig over, at kunderne får et produkt med høj pålidelighed, for vi prioriterer generelt pålidelighed over rettidighed, når vi er tvunget til at vælge. Især øst for Ryomgård kan du som kunde bedre leve med, at dit tog er et kvarter forsinket, end at vi helt aflyser afgangen for at lade toget en time senere køre til tiden," siger Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, i statussen og fortsætter:

"Både på den indre strækning i Aarhus og på Odder-strækningen er vi meget tilfredse med tallene. Der er stadig fejl på Grenaa-strækningen, som vi grundigt analyserer, men som ikke har en systematik, der gør dem lette at forhindre. Heldigvis er der væsentligt færre fejl end tidligere, og sensommerens hastighedsopgradering mod Grenaa har også bidraget til en mere stabil drift."

Bedre rustet mod is

En del af statussen fra Aarhus Letbane handler om rimtåge og is. De to faktorer har nemlig været en træls cocktail for Aarhus Letbane, der de seneste måneder har været nødsaget til at aflyse flere afgange på grund af frost på køreledningerne.

"Det er ikke nødvendigvis dagene med hård frost, der er problemet. For her kan vi ofte forebygge is ved at smøre glycerin på køreledningerne. Men når luftfugtigheden er høj og helt op mod 100 procent, opstår der rimtåge, og så bliver glycerinen udvandet. Det sværeste er, når vejret med høj luftfugtighed skifter hurtigt fra plus- til minusgrader, for så bliver isen dannet på så kort tid, at vi ikke kan nå at forebygge," forklarer Michael Borre i statussen.

Han oplyser dog, at Aarhus Letbane er i gang med at forberede sig med nye tiltag til næste vinter, så man undgår at aflyse ligeså mange afgange.

Blandt andet er der overvejelser om at købe udstyr, som kan fjerne isen frem for blot at forebygge den. Og i samarbejde med DMI er der allerede nu opsat et nyt varslingssystem, der skal gøre det lettere at forudse nætter med rimtåge.

jwh

Publiceret 04 March 2021 20:21