"Jeg har snakket med andre florister, og de er også trætte. Jeg føler mig som en hængt kat," siger florist Annemette Kjølby fra Lystrup Blomster by Nordiq House. Foto: Jesper Gundorph

Corona-nedlukning skaber travlhed hos blomsterhandler

Folk har sendt rigtig mange blomster, siden den første nedlukning i marts, og det har fået blomsterhandleren fra Lystrup til at åbne en pop up-butik

Af
Jesper Gundorph

Blomster Mange butikker har været presset, siden coronanedlukninger blev en del af hverdagen i marts 2020. Restriktioner og afstandsmarkeringer er således blevet en selvfølge blandt butikker, hvis de da ikke har været tvunget til at lukke.

Blomsterbutikken Nordiq House i Lystrup har også været presset. Presset på en lidt anderledes måde, end man måske forestiller sig. Den har nemlig haft ualmindelig travlt siden den første nedlukning i marts.

"Jeg har så travlt, at jeg ikke kan have butikken åben. Folk kan ikke se hinanden, og de kan ikke se moster Oda på plejehjem, så de begynder bare at sende blomster fuldstændig vildt og voldsomt. Det har stået på siden sidste forår," siger Annemette Kjølby, ejer blomsterbutikken.

Jeg har så travlt, at jeg ikke kan have butikken åben

Annemette Kjølby, florist

Pop up-butik

Der har faktisk været så travlt i blomsterbutikken, at det har været nødvendigt at lave en pop up-butik udenfor selve butikken. På den måde kan Annemette Kjølby holde butikken lukket, så hun kan koncentrere sig om alle de bestillinger, der vælter ind fra blomsterportalen Interflora.

"Om morgenen klokken 10 stiller jeg varer ude foran. Der står et nummer derude, som folk kan betale til med Mobilepay, og så må de bare tage selv. Det har de gjort i et år snart, og det fungerer egentlig rigtig fint," fortæller floristen.

På trods af at det har kørt rigtig godt, så har hun planer om, at den fysiske butik også snart skal åbne igen. Der vil dog kun være plads én kunde ad gangen i butikken.

Leveringsproblemer

Restriktionerne, der har fulgt nedlukningerne, har ikke været de eneste udfordringer, som Lystrup Blomster by Nordiq House har stået med. Blomsterne, der bliver leveret fra Holland, har haft svært ved at følge med de mange bestillinger, der har været.

"Alle blomsterhandlere har så travlt, og alle vil have deres blomster så tidligt som muligt. Leverandørerne kan ikke tilgodese alle, så nogle gange kommer blomsterne først klokken 12. Så har vi måske stået med en begravelse klokken 11 for eksempel, som vi ikke kunne få blomsterne til," siger Annemette Kjølby.

Sværest så det ud i slutningen af december, hvor blomsterbutikken blev nødt til at afvise kunder, fordi der var så stor en efterspørgsel på blomster. I stedet måtte man henvise til andre blomsterbutikker.

"Før julen måtte vi afvise kunder, når de ringede ind for at bestille blomster. Det måtte jeg bare sige nej til, fordi vi ikke kunne nå at lave det hele. Jeg ved ikke, hvad kunderne har gjort, fordi alle blomsterhandlere fortæller samme historie," fortæller Annemette Kjølby.

Om Lystrup Blomster by Nordiq House

  • Adresse: Bystævnet 1E, 8520 Lystrup
  • Info og åbningstider: Nordiqhouse.dk
  • Mail: Info@nordiqhouse.dk

Publiceret 21 January 2021 06:00