Arkivfoto.

Arkivfoto.

Debat:

Banegravsplan vil skabe en jungle af højhuse i Aarhus C

Af Jan Ravn Christensen (SF) og Thomas Medom (SF), begge medlemmer af Aarhus Byråd

De fremlagte planer for overdækningen af banegraven er en hån mod kommunens egne visioner. Lad udgangspunktet være værdi for aarhusianerne, ikke værdi for bygherrerne. ”Byliv før byrum før bygninger” – sådan lyder Aarhus Kommunes motto for byudvikling. Et flot motto og en fremragende vision, som vi kun kan støtte op om. Når vi bygger nyt i Aarhus, er ambitionen, at vi skal tænke helhed: Hvordan passer det givne projekt ind i Aarhus’ fortid og fremtid?

Derfor kommer det som et chok, når man læser planerne for overdækningen af banegraven – strækningen mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro, hvor togene i dag holder. Hvad der i dag er et stort lufthul i midtbyen, skal ifølge planerne være en jungle af højhuse. Områdets areal på ca. 33.800 m2 skal bebygges med 110.000 m2 – en bebyggelsesgrad på 325 procent. Til sammenligning er bebyggelsesprocenten i et almindeligt parcelhuskvarter typisk cirka 30 procent.

Thomas Medom (SF) og Jan Ravn Christensen (SF), begge medlemmer af Aarhus Byråd, kalder de fremlagte planer for overdækningen af banegraven en hån mod kommunens egne visioner.

Thomas Medom (SF) og Jan Ravn Christensen (SF), begge medlemmer af Aarhus Byråd, kalder de fremlagte planer for overdækningen af banegraven en hån mod kommunens egne visioner. Pressefotos: Aarhus Kommune

Hvorfor skal der bygges så tæt, spørger man sig selv? Det skal der, fordi man stik imod visionerne har sat bygninger før byrum og økonomi før byliv. Økonomien i et projekt som overdækningen af banegraven er så stram, at man har måttet tage udgangspunkt i, hvad der bedst kan betale sig økonomisk. Kritikere af forslaget har fået skudt i skoene, at vi er fremskridtsforskrækkede. Lad os aflive den myte. Visionen med at overdække banegraven er god, hvis man tog udgangspunkt i, hvad der var godt for Aarhus og byens borgere, og ikke hvad der er en god businesscase. Grønne åndehuller og kreative byrum, der indbyder til ophold og udfoldelse, skal gå forud for højhuse, der gør byen endnu mere kompakt.

Debatten om banegraven har været massiv, og utrolig mange borgere har delt deres bekymring. Vi håber, at Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Venstre og Konservative lytter til bekymringerne og trækker deres støtte til et projekt, som hverken respekterer det Aarhus, vi kender i dag, eller det Aarhus, vi ønsker i morgen.

Publiceret 30 November 2020 07:05