Aarhus har som den eneste kommune ikke opsat miljøzone-skiltning, og dermed kan der ikke opkræves bøder fra miljøsynderne.

Aarhus har som den eneste kommune ikke opsat miljøzone-skiltning, og dermed kan der ikke opkræves bøder fra miljøsynderne. Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Skiltesjusk koster knaster:

Miljøsynderne slipper for bøder i Aarhus

Aarhus har som den eneste storby ikke fået opsat miljøzone-skilte, så lastbiler, busser og varebiler uden partikelfilter kan kvit og frit køre rundt i byen

Af
Danni Paulsen

1. juli skulle Aarhus, København/Frederiksberg, Odense og Aalborg have opsat skilte, som markerer byernes miljøzoner, hvor lastbiler, busser og varebiler kun må køre, hvis de har monteret et partikelfilter.

Det har alle andre kommuner end Aarhus formået.

"Det er lovgivning. Det er noget vi skal. Så jeg kan ikke forstå, at man ikke får bragt det i orden. De andre byer har leveret for flere måneder siden. Jeg håber sandelig, at det kommer i sving i en fart, for jeg synes ikke, det er i orden at udsætte borgerne for de risici, der er ved partikelforurening," siger socialdemokratiets Steen B. Andersen, som også er medlem af Teknisk Udvalg.

Travlhed og dobbeltarbejde

Det er Teknik og Miljø, som har ansvaret for miljøzone-skiltningen, og herfra lyder forklaringen, at man har haft travlt.

"Vi har haft ekstraordinært mange skilteopgaver i Aarhus i år, og så har vi haft udsættelser på grund af corona. Så vi har været under et voldsomt pres med at få sat skilte op," siger Martin Pape, afdelingsleder i Mobilitet under Teknik og Miljø.

De andre kommuner har også haft corona, og mon ikke de har også har haft en del skiltearbejde?

"Det har de givetvis, men vi har bare haft et ekstraordinært stort arbejde med at ændre hele zoneinddelingen i midtbyen med beboerparkering og betalingsparkering. Den har kostet noget ekstra. Det er den, der har skubbet planlægningen og udførelsen mest. Det antal skilte, der skulle flyttes rundt på dér, var ikke uanseeligt. Det arbejde skulle gøres færdigt," fastslår han.

Han erkender, at miljøzone-skiltene er blevet nedprioriteret. Blandt andet også på grund af Molslinjens flytning. Randersvej og strækningen ned til den tidligere færgeterminal på Aarhus Ø var nemlig undtaget, men det er den ikke længere efter flytningen til Østhavnen.

"Det var meget store tavler, som skulle op på Randersvej, og det ville kræve en vejspærring. Vi ville komme til at lave et dobbeltarbejde i den forbindelse, og det ville vi gerne undgå. Man er nødt til at lave en prioritering, og så er der noget, der ikke bliver gjort. Det får man skældud for, men skulle vi nedprioritere parkeringsskiltene, ville det skabe kaos inde i Aarhus by," forklarer Martin Pape.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Miljøzonen i Aarhus. Dog bliver Randersvej også omfattet af zonen efter Molslinjens flytning.

Miljøzonen i Aarhus. Dog bliver Randersvej også omfattet af zonen efter Molslinjens flytning.

Misser stort bødebeløb

Teknik og Miljø har fået lovning på, at miljøskiltene seneste vil være oppe i udgangen af januar, men afdelingslederen og hans folk vil forsøge at fremrykke opsætningen.

"Det går vi efter, for det er en træls situation at være i, at vi har den her miljøzone-mulighed, men ikke får den udnyttet."

Den mulighed, Martin Pape blandt andet henviser til, er, at kommunerne kan udstede bøder til miljøsynderne. Det koster 12.500 kroner for lastbiler og busser at køre i miljøzoner uden partikelfilter, mens det for varebiler koster 1.500 kroner.

Kontrollen og bødeskrivningen foregår automatisk ved hjælp af nummerplade-scannere rundtom i byen, som kan registrere, om et køretøj har partikelfilter monteret.

Men bøderne kan ikke udstedes, hvis miljøzonen ikke er markeret med skilte. Og det er ikke et lille beløb, som Aarhus Kommune er gået glip af i den forbindelse.

Siden 1. oktober har storbyerne måttet udstede bøderne, og i den periode har 11 busser og 60 lastbiler uden partikelfilter ifølge Martin Pape kørt i miljøzonen. Det betyder, at de har undgået bøder for i alt 887.500 kroner.

"Der er bestemt en slags penge, og der er nok brug for dem her i kommunen. Det er rigtig ærgerligt, og går der yderligere to måneder ender det måske med 1,8 millioner kroner. Det her kræver hurtig handling," fastslår Steen B. Andersen, som opfordrer Teknik og Miljø til at indskærpe reglerne overfor erhvervslivet, selvom der endnu ikke kan udskrives bøder.

Afdelingsleder Martin Pape erkender, at der skal ske noget.

"Der er nogen, som har undgået at få de her ret store bøder, og det skal de jo bare prise sig lykkelige for. Men det stopper snart. Vi vil gøre alt for at presse citronen til det yderste."

Miljøzoner

  • 7. maj 2019 vedtog Folketinget skærpede miljøkrav til lastbiler, busser og varebiler i de fire største byer.
  • 1. juli skulle byerne miljø-skiltningen have været oppe. Og fra 1. oktober var der mulighed for at udskrive bøder.
  • Siden 1. oktober har København/Frederiksberg, Odense og Aalborg udskrevet 4.500 miljøzone-bøder.
  • Når skiltningen er oppe i Aarhus, kan man straks indføre bødeudskrivelse.

Fakta

Miljøzoner

  • 7. maj 2019 vedtog Folketinget skærpede miljøkrav til lastbiler, busser og varebiler i de fire største byer.
  • 1. juli skulle byerne miljø-skiltningen have været oppe. Og fra 1. oktober var der mulighed for at udskrive bøder.
  • Siden 1. oktober har København/Frederiksberg, Odense og Aalborg udskrevet 4.500 miljøzone-bøder.
  • Når skiltningen er oppe i Aarhus, kan man straks indføre bødeudskrivelse

Publiceret 26 November 2020 12:06