En Viggo-taxa kan kun bestilles via app'en. Foto: Danni Paulsen

En Viggo-taxa kan kun bestilles via app'en. Foto: Danni Paulsen

Anmeldelse af Aarhus' nye taxatjeneste:

Uber-kopi får næppe konkurrenterne til at ryste i bukserne

Viggo har taget det bedste fra landsforviste Uber og sendt fede el-biler på vejene i Aarhus

Af
Danni Paulsen

"Grønt på den nemme måde - og helt uden klimaskam," lover Aarhus' spritnye taxa-tjeneste Viggo.

Men er det nu også så nemt og smart, som Viggo prædiker, og er københavner-kompagniet et reelt alternativ til Aarhus' etablerede taxa-stormagter, DanTaxi og Aarhus Taxa? Det har Lokalavisen Aarhus sat sig for at teste.

Første indtryk, da jeg logger ind på Viggo-app'en en mandag formiddag, er nej. Det er ikke et reelt alternativ (endnu), for der er "desværre ingen biler ledige. Prøv igen om lidt".

Men jeg forsøger alligevel at få fat i en vogn, som kan køre mig fra JP-domicilet ved Sydhavnsgade til Molslinjen på Østhavnen under påskud af at skulle skyde nogle billeder af det nye færgeleje.

Samme priser

Det lykkes til sidst. 23 minutters ventetid. Ikke ligefrem en god start, men den nye Aarhus-afdeling har efter sigende også kun sendt fem el-biler på vejene, og app'en fortæller mig, at min chauffør lige skal sætte en kunde af i Aarhus Syd, før han sætter kursen mod mig.

Inden bestillingen får jeg at vide, at den 4,3 kilometer lange vil koste mig en rund 50'er. Billigt sluppet, når man tager i betragtning, at konkurrenterne har en start-takst i omegnen af 30-40 kroner om dagen, før jeg overhovedet har sat mig ind i deres hyrevogn. Ventetidens research på deres app's, som minder meget om Viggos, afslører da også, at en sådan tur med dem ville have kostet mig 117 eller 125 kroner.

Men her er det vigtigt at påpege, at Viggo kører med specielle intropriser i Aarhus hele november. Derefter er der ikke stor prisforskel på de forskellige firmaer. Tager man minut-taksten, som kan variere fra tur til tur, ud af ligningen, vil samme befordring med Viggo fra december koste mig 72,4 kroner. Aarhus Taxa vil koste mig 71,7 kroner, mens DanTaxi, som har den højeste start-, kilometer og minuttakst, vil koste 82 kroner.

Fra bestilling til følelsen af at have hjulpet klimaet - ved at køre en taxatur...

Fra bestilling til følelsen af at have hjulpet klimaet - ved at køre en taxatur...

"Fedt koncept, ikke?"

Det er dog heller ikke prisen, men klimabevidstheden, Viggo har slået sig op på, og flot ser det også ud, da den sorte Tesla Model 3 triller lydløst ind på brostenene og standser.

Ud træder en storsmilende chauffør, som åbner døren til de læderbetrukne bagsæder, der efter alle corona-foreskrifter er plexiglas-adskilt fra forsæderne, mens der i døren er placeret håndsprit i rigelige mængder.

"Det er et fedt koncept, ikke? Uber, bare med lækre biler og ordnede forhold," lyder det fra den venlige chauffør, mens vi sætter kursen mod Østhavnen. Og ja, en Tesla Model 3 (den billigste Tesla) er sørme en fed bil. Det samme er den Jaguar I-PACE, som Viggo også har i taxa-flåden. Men nogen Greta Thunberg føler jeg mig ikke ligefrem som, da jeg sidder i den batteridrevne supercomputer.

Det er dog meget fedt, at jeg på en lille monitor under den enorme 15-tommer funktionsskærm ved siden af rattet kan se mit eget navn, og at jeg med denne tur har sparet atmosfæren for 248 gram CO2 sammenlignet med, hvis jeg havde benyttet en klassisk dieselhakkende Mercedes-taxa.

Når ikke målet

Chaufføren fortæller, at han er sikker på, at konceptet kan hamle op med konkurrenterne, men at det måske ikke var det bedste tidspunkt at skyde det hele i gang i Aarhus. Pandemien gør ikke ligefrem, at taxa-branchen svømmer i kunder - særligt med det nedlukkede natteliv.

Viggo har i en pressemeddelelse oplyst, at man forventer ti biler på vejene i Aarhus inden udgangen af året, men det tror min chauffør ikke på.

"Det tror jeg ikke, vi når. Det er svært at finde chauffører og vognmænd i en så usikker tid," forklarer han.

Vi ankommer til Molslinjen uden problemer, og jeg knipser billeder, mens Viggo-manden får sendt nogle kilowatt i Teslaen fra en ny lynladestation.

Turen tilbage skal åbenbart være en ny tur, som jeg enten skal bestille via app'en eller tage som almindelig takstkørsel. Jeg vælger det sidste, men her kunne min ellers så servicemindede chauffør godt lige have advaret mig om, at regningen ville mere end fordobles og ende på 110 kroner for samme tur, der lige havde kostet mig en 50'er.

Men regningen bliver jo tørret af på avisen, så jeg forbarmer mig, da jeg i app'en skal fælde dom over chaufføren og meget lig hedengangne Uber skal vurdere hans indsats. Fem af fem stjerner og et tak for turen, lyder der, før han begiver sig videre i sin kundejagt.

Tesla'en bliver tanket ude ved Molslinjen. Foto: Danni Paulsen

Tesla'en bliver tanket ude ved Molslinjen. Foto: Danni Paulsen

Den bedste app

Hvad kan vi så konkludere? Noget verdensomvæltende og 'disruptende' koncept er der ikke ligefrem tale om. Disruptionen klarede Uber for os, og heldigvis så de støvede, gamle taxa-selskaber skriften på væggen og lavede lignende app's. Viggos app er dog klart bedst. Her er den pris, man præsenteres for, fast, og man kan følge sit positive CO2-bidrag løbende.

Servicen var god, men bliver den ved med at være det, når man ikke længere skal gøre et godt førstehåndsindtryk?

Heller ikke på prisen adskiller Viggo sig synderligt fra de andre selskaber, der altså også har fornemme el-biler kørende rundt i Aarhus.

Går du enormt meget op i dit CO2-forbrug, og vil du gerne have en brugervenlig app, så er Viggo pt. bedst på Aarhus-markedet. Ellers kan du lige så godt praje en vogn hos konkurrenterne.

Publiceret 25 November 2020 19:00