August Hou boede under kummerlige forhold i de måneder, han boede i lejlighed på Rydevænget.

August Hou boede under kummerlige forhold i de måneder, han boede i lejlighed på Rydevænget.

Tidligere lejer på Rydevænget retter skarp kritik af boligforeningen Ringgården

23-årige lejer har efter hård kamp fået betalt husleje tilbage. Han mener, andre kan få det samme

Af
Trille Skøtt-Jensen

Bolig 23-årige August Hou er godt gal i skralden. Den 3. januar flyttede han sammen med en kammerat ind i en lejlighed på Rydevænget 123 i Aarhus Vest i boligforeningen Ringgården. Han var opmærksom på, at der var en stor renovering i gang. Det, der skulle have været starten på studieliv og bofællesskab med bedstevennen, viste sig at blive alt andet. For lejligheden var på det nærmeste ubeboelig. Så August startede en kamp for at få boligselskabet til at reagere på de mange mangler, der var på grund af renovering.

"Det var helt fucked. Vi vidste godt, at der var renovering i gang, men vi vidste slet ikke, hvor omfattende det var. Det havde vi ikke fået at vide," fortæller August.

Han retter en skarp kritik mod boligforeningen, og han har henvendt sig til Lokalavisen, fordi han selv, efter hård og intens kamp med ord og advokatbistand, fik tilbagebetalt halvanden måneds husleje.

"Jeg tænker, at der må være andre på Rydevænget, der kan få penge tilbagebetalt, men at de bare ikke er klar over det. Jeg skulle bruge meget lang tid på at få refunderet husleje. Der er mange med mindre ressourcer end mig, som bor på Rydevænget. De skal vide, at de ikke bare behøver finde sig i alt, bare fordi der bliver renoveret," siger August Hou.

Ifølge ham var lejligheden decideret ubeboelig i januar og februar. Blandt andet på grund af en massiv vandskade, der fik vand til at dryppe ned fra loftet og lave vandskader på gulvet. På en video, som August har filmet, kan man se, at vandet også er havnet i sengen, og man kan høre, at vandet drypper ned på gulvet.

17. marts blev han, med hjælp fra advokat genhuset på grund af vandskaden. Siden er han helt fraflyttet Ringgården.

"Jeg skal aldrig bo i en af deres lejligheder igen," siger han.

Ingen vand og varme

August og bofællen Lars flyttede ind i en møgbeskidt lejlighed, hvor der var fyldt med savsmuld, og der stod en en stor affugter midt på gulvet. I de første dage fik de gjort rent og overnattede i lejligheden. Men de frøs.

"Selvom jeg sov med to dyner, så frøs jeg. Det viste sig, at de havde slukket helt for varmen. På intet tidspunkt kom vi over 17 grader, Og det var altså koldt i januar og februar," fortæller August Hou til Lokalavisen.

Håndværkere kom og gik i lejligheden, og August oplevede, at døren til hans værelse blev løftet af, inden han selv var stået op af sengen.

Fra indflytningen og igennem næsten tre måneder brugte han mange timer på kontakt til boligforening for at få rettet op på de mange gener, der fulgte i kølvandet på renoveringen.

Blandt andet blev der slukket for vandet i to måneder. Der var også slukket for varmen. Toilet og køkkenafløb kunne ikke bruges.

"Vi blev rådet til at hælde vores vand fra opvask ud i afløbet på altanen. Det var altså ret ulækkert," fortæller August.

Paragraf sikrer lejerne

August Hou fik hjælp af advokatbistand hos Mads Klokkeholm, medstifter og juridisk chef hos Digura. Han bekræfter, at have hjulpet med bistand via firmaets gratis onlineservice.

"Vi kunne hjælpe dem ved at finde den rigtige paragraf at henvise til. Og her er det almenlejelovens paragraf 18 stk. 2. Den siger egentlig, at lejer kan afkræve tilbagebetaling af husleje, når der er en mangel, der forringer det lejedes værdi, " siger Mads Klokkeholm.

Også han har mistanke om, at der kan være krav om huslejetilbagebetaling til flere.

"Man må jo regne med, at der er flere lejligheder i Ringgården, hvor lejerne har oplevet det samme. For selvom det er en renovering, som er varslet, så vil det ikke fratage retten til den paragraf. Det er en vurdering i hver sag, men når man er ude i noget så væsentligt som ingen varme i vinterperioden, så skal der simpelthen genhuses og gives afslag i huslejen," vurderer advokaten.

Flere har fået kompensation

Direktør for Ringgården boligselskab Martin Hersom Bien kan slet ikke genkende de kritikpunkter, som August retter mod boligselskabet.

"Jeg kan ikke afvise, at der kan sidde en enkelt eller to, som kan være berettigede til at få tilbagebetalt husleje. Men vi gør alt, hvad vi kan for at informere beboerne," siger han.

Direktøren fortæller, at lige netop den lejlighed som August boede i, var meget hårdt ramt.

"Men de er ikke de eneste, der har haft vandskade. Og de er ikke de eneste, der har fået huslejekompensation," siger direktøren.

Han kan ikke fortælle, hvor mange der, udover August og hans bofælle, har fået huslejekompensation.

"Det registrerer vi ikke," siger han.

Til gengæld kan han fortælle, at beboerne fra næsten halvdelen af Rydevængets 232 lejligheder har været genhuset.

"Samlet set har vi i runde tal genhuset 110 lejemål. Det er en del," fastslår direktøren.

Han har forståelse for, at August er blevet forskrækket over indflytningen i lejligheden.

"De flytter ind i en lejlighed, lige på det tidspunkt, hvor den skal renoveres. Det gør vi også opmærksom på, inden lejekontrakten underskrives. Men jeg kan godt forstå, at man kan blive overrasket over, hvordan det står til. Og det er helt klart, at de mangler noget information om renoveringen, som de andre beboere har fået," siger direktøren.

Han henviser til, at der har været afholdt afdelingsmøder, hvor beboerne selv har besluttet, hvordan renoveringen skulle foregå.

"Der har de haft snakken om, hvor meget man kan holde til som beboer under perioden, hvor deres lejlighed skal renoveres. Så beboerne er gået ind i det med åbne øjne," siger Martin Hersom Bien.

Lejere skal ikke udholde alt

Hos Danske Lejere genkender driftsleder Jørgen Dyrholm Jensen godt argumentet med, at lejerne selv har gået med til at udholde generne ved renovering, fordi der er afholdt et afdelingsmøde.

"Det er så klassisk et problem i alment boligbyggeri, hvor man har noget, der hedder beboerdemokrati. Når man aftaler sådan noget på et møde, så er det kun et uformelt løfte til hinanden. Beboerdemokrati bliver tit misbrugt, fordi beboerne ofte ikke er godt nok informeret. Sådan en aftale fratager ikke individrettigheder i forhold til, hvad man som beboer skal holde ud. Og der skal der tages størst muligt hensyn til lejerne. Hvis lejemålet savner ting, som er helt nødvendige, som vand og varme, så skal man kompenseres" siger driftslederen, der dog ikke kender til den konkrete sag.

"Men det tyder på, at Ringgården godt ved, at der er et problem, når man vælger at tilbagebetale husleje," siger han.

August Hou godtager ikke direktør Martin Hersom Biens forklaring om, at de af sig selv har sørget for at give huslejekompensation til de beboere, der måtte have krav på det.

"Hvis det er sandt, så ved jeg ikke hvorfor, vi skulle bruge tre måneder med daglige opkald og mails? Det giver jo ingen mening? Jeg tror stadig, der er nogen, der har krav på tilbagebetaling, fordi renoveringsprojektet har været så omfattende og taget så lang tid. Jeg synes bare, at lejere skal vide, at de ikke skal finde sig i alt, bare fordi der bliver renoveret," siger han.

Publiceret 17 September 2020 07:00