Skal cykelstien fra Solbjerg til Tranbjerg stå klar forår eller sommer 2021? Bünyamin Simsek forklarer sine overvejelser til Ashok Pramanik fra borgergruppen 'Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg', mens Almaz Mengesha i al ubemærkethed står klar til at klistre forårsmærkatet på hendes invitation til indvielsen af cykelstien.

Skal cykelstien fra Solbjerg til Tranbjerg stå klar forår eller sommer 2021? Bünyamin Simsek forklarer sine overvejelser til Ashok Pramanik fra borgergruppen 'Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg', mens Almaz Mengesha i al ubemærkethed står klar til at klistre forårsmærkatet på hendes invitation til indvielsen af cykelstien. Foto: Jeppe Rafn

Borgere presser politikere: Hvornår får vi vores cykelsti?

Cykelstien fra Solbjerg til Tranbjerg er blevet fremrykket til indvielse i 2021, men borgergruppe presser stadigvæk på for at få cykelstien så hurtigt som muligt

Af
Jeppe Rafn

Borgergruppen ’Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg’ har i godt et år arbejdet intenst på at få en cykelsti mellem Solbjerg og Tranbjerg, der ifølge de lokale Solbjerg-borgere er meget utryg for cyklister.

Borgergruppen har med forskellige events og demonstrationer fået overbevist byrådet til at afsætte otte millioner kroner til den 6-7 kilometer lange cykelsti, som efter planen kunne stå færdig i 2023.

Siden da har borgergruppen kæmpet for at få projektet sat i gang endnu tidligere. Det er faktisk lykkedes, for cykelstien er et af en håndfuld anlægsprojekter, som Teknik og Miljø-afdelingen vil fremrykke for at sætte gang i hjulene og afbøde konsekvenserne af coronakrisen.

”Jeg har i dag fået bekræftet af forvaltningen, at investeringen er fremrykket, så man går i gang med det indledende arbejde i efteråret og begynder at grave i 2021,” sagde byrådspolitiker Almaz Mengesha (V), da borgergruppen for nylig mødtes på rådhuset med hende og Venstre-kollegaerne Hans Skou og rådmand Bünyamin Simsek.

”Det er vi virkelig glade for,” lød det fra repræsentanterne fra borgergruppen, som havde sat politikerne stævne for at overrække dem en invitation til indvielsen af cykelstien.

Forår eller sommer?

Borgergruppen havde på forhånd fået nys om fremrykkelsen og havde fået trykt invitationer i A3-størrelse til de tre politikere, hvorpå der stod 2021. For at lægge yderligere pres på politikerne fik de hver udleveret to klistermærker, hvorpå der stod henholdsvis ’forår’ og ’sommer’, som de skulle klæbe på invitationen ud for årstallet.

”Målsætningen må være forår, men I bliver skuffede, hvis det ikke kan lade sig gøre, så derfor må vi nok hellere sætte sommer på og så måske overraske positivt,” sagde rådmand Bünyamin Simsek og tilføjede:

Foto: Jeppe Rafn

”Vi er lidt skræmt af åbningen af letbanen, som blev meget forsinket. Vi kan tage ved lære af vejdirektoratet, som altid melder en sen åbning ud, men så overrasker positivt med at åbne tidligere.”

Hans Skou anlagde samme forsigtige tilgang som rådmanden, der under seancen på rådhuset havde borgernes opmærksomhed. Ingen lagde derfor mærke til, at Almaz Mengesha stod med forår-klistermærket, så det måtte hun selv gøre opmærksom på.

Almaz Mengesha afslører, at hun går efter at kunne indvie cykelstien allerede i foråret 2021.

Almaz Mengesha afslører, at hun går efter at kunne indvie cykelstien allerede i foråret 2021. Foto: Jeppe Rafn

”Jeg er født optimist,” lød det med et grin fra Mengesha, som fortalte, at det var en video på Lokalavisens hjemmeside om den utrygge cykelsti, der var den direkte anledning til, at hun sidste år kastede sig ind i kampen for at få cykelstien på den politiske dagsorden.

Se videoen herunder:

Bünyamin Simsek endte med at klistre både forår og sommer-mærkatet på invitationen, mens Hans Skou bevarede den mere forsigtige tilgang.

Inspireret til forslag

Rådmanden afslørede samtidig, at Solbjerg-borgerne har inspireret Venstre til at fremsætte et forslag til de kommende budgetforhandlinger.

Almaz Mengesha, Bünyamin Simsek og Hans Skou.

Almaz Mengesha, Bünyamin Simsek og Hans Skou. Foto: Jeppe Rafn

”Vi kræver, at alle oplandsbyer bliver koblet på hovedcykelinfrastrukturen med cykelstier, uanset om de bor i Borum, Elev eller Solbjerg - så de ikke skal kæmpe sag for sag som i Solbjerg,” sagde Teknik og Miljø-rådmanden.

Nået langt på kort tid

Solbjerg har 150 års jubilæum i 2021, og cykelborgergruppen vil arbejde på, at byjubilæet bliver lagt i forbindelse med indvielsen af cykelstien til Tranbjerg. Borgergruppen var generelt godt tilfredse med mødet på rådhuset med politikerne, selvom de ikke fik dem til at committe sig til, at cykelstien kan stå klar i foråret 2021.

Helle Østergaard og Ashok Pramanik fra cykelborgergruppen sammen med rådmand Bünyamin Simsk.

Helle Østergaard og Ashok Pramanik fra cykelborgergruppen sammen med rådmand Bünyamin Simsk. Foto: Jeppe Rafn

”Jeg synes alligevel, vi er kommet langt, ved at det er rykket to år frem fra 2023 til 2021. Det tog syv år at få en cykelsti fra Solbjerg til Malling, og vi har kun arbejdet på den nye cykelsti i godt et år,” sagde Helle Østergaard fra ’Sikker Cykelsti Solbjerg-Tranbjerg’-gruppen.

Publiceret 25 June 2020 10:24