Rektor på Viby Gymnasium, Lone Sandholdt Jacobsen, med sit vigtigste arbejdsredskab i disse tider: En tommestok til at måle afstande på to meter, som skal overholdes.

Rektor på Viby Gymnasium, Lone Sandholdt Jacobsen, med sit vigtigste arbejdsredskab i disse tider: En tommestok til at måle afstande på to meter, som skal overholdes. Foto: Kim Skovrup Andersen

Gymnasie-genåbning i Viby: "På mange måder er det her et forsømt forår"

Viby Gymnasium har atter slået dørene op. Men kun for afgangselever. Rektor håber på, der kommer noget meget brugbart ud af coronakrisen

Af
Kim Skovrup Andersen

Genåbning To rengøringskvinder er iført mundbind og har travlt. Ved indgangen til Viby Gymnasium bliver der vasket gulv og sprittet af på alle mulige overflader, så det hele er klar til de cirka 220 gymnasieelever, som har første skoledag efter den helt store coronanedlukning i marts.

De har ikke været i skole i over en måned og glæder sig. Det samme gør rektor på Viby Gymnasium, Lone Sandholdt Jacobsen.

"I dag (fredag, red.) starter vores syv 3.G-klasser. Vi har det rigtig godt med at se hinanden igen, men vi har også allesammen mange spørgsmål og vil meget gerne gøre alt helt rigtigt. Men det er svært at finde ud af, hvad der er det helt rigtige i sådan en situation. Det her er mit vigtigste arbejdsredskab," siger hun smilende og tager en tommestok frem med eget fornavn på.

Sammen med pedeller og andre ansatte har hun dagene forinden haft brug for at måle, når der skulle dannes nye klasselokaler, hvor der højst kan være ti elever i hver. Derfor er alle klasser delt op for at overholde Sundhedsstyrelsens regler.

I Emma MacLean Sinclairs klasse - 3.Y - er eleverne delt op i tre grupper. Hun er netop på vej ind til en historietime, da Lokalavisen møder hende:

"Det er anderledes, men skal nok fungere. Det bliver rart at kunne tale med sine klassekammerater ansigt til ansigt. Jeg har glædet mig til at se folk igen og have nogle rigtige samtaler, hvor man ikke er afhængig af en netforbindelse eller kommer til at slukke for sin computermikrofon. Og så må vi bare give hinanden afstandskrammere og luft high fives," siger hun.

Tre års uddannelse plejer at blive fejret med studenterfester og kørsel, og det, håber den 18-årige gymnasieelev og tidligere elevrådsformand på, bliver en realitet.

Emma MacLean Sinclair fra 3.Y foran sit midlertidige klasselokale, hvor de må være ni elever. Klassen er delt op i tre grupper for at kunne følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Emma MacLean Sinclair fra 3.Y foran sit midlertidige klasselokale, hvor de må være ni elever. Klassen er delt op i tre grupper for at kunne følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Foto: Kim Skovrup Andersen

"Vi nåede lige at holde gallafest, så det var vi rigtig heldige med. Vi krydser fingre for, at vi kan holde nogle nogenlunde normale studenterfester, og vi håber også, at vi får vores studenterkørsel. Vi ved godt, vi nok ikke får den skolefest og dimission, som man plejer at få," siger hun.

Lone Sandholdt Jacobsen er opmærksom på, retningslinjerne kan ændre sig løbende:

"Det er vigtigt, at vi som ledelse er tydelige i vores kommunikation. Men glæden skal ikke overskygges af, at man skal holde afstand," siger rektoren og fortsætter.

"Vi er jo super heldige i forhold til andre. Vi er ikke dem, der er hårdt ramt i forhold til folk, der mister jobs eller andet. Men vi har ikke kunnet undgå, at det her bliver lidt som det forsømte forår," siger rektoren gennem syv med tanker på Hans Scherfigs berømte roman af samme navn.

Ude på gangen ved Lone Sandholdt Jacobsens kontor går tre piger grinende forbi. De har været kreative og fundet en måde at gå tur på i deres pause, så de holder den rette afstand. I hænderne holder de en lang snor, hvor der er knude på ved hver anden meter. Gensynsglæden er ikke til at tage fejl af.

"To meter er faktisk længere, end man regner med," siger den ene af dem.

Sarah Mogensen, Silje Gjørup og Laura Knudsen fra 3.U havde fundet en opfindsom måde at gå tur på i deres pause med rette afstand. Et langt reb med knude på hver anden meter.

Sarah Mogensen, Silje Gjørup og Laura Knudsen fra 3.U havde fundet en opfindsom måde at gå tur på i deres pause med rette afstand. Et langt reb med knude på hver anden meter. Foto: Kim Skovrup Andersen

Stemningen er i det hele taget rigtig god på gymnasiet, hvor der til dagligt og under normale forhold går 700 elever.

Men der er også alvor at spore.

"Det er klart, at vores HF-elever er bekymrede, fordi de ikke er vant til at få årskarakterer, der nu skal gøres til eksamenskarakterer. Nu skal de vise, hvad de kan i undervisningen i stedet for ved eksamensbordet. Derfor er det vigtigt, at der køres ekstra mundtlige samtaler mellem elever og lærere. Vi er meget opmærksomme på, hvordan en lærer bygger en årskarakter op, så det bliver på et så sandt grundlag som muligt," understreger Lone Sandholdt Jacobsen.

Men coronakrisen skal bruges konstruktivt.

"Vi er en del af at skulle genåbne samfundet, og denne her krise har også givet os noget, vi kan tage med videre. Den virtuelle undervisning kan godt fungere og bruges i andre sammenhænge fremover. Hvis vi er smarte, så bruger vi det, vi har lært til noget godt fremover. Vi er blevet tvunget ud af vores daglige rutiner og har fået tid til at reflektere over vores hverdag," siger rektoren på Viby Gymnasium.

Foreløbig er gymnasier lukket for andre elever indtil 10. maj, men der er risiko for at foråret bliver endnu mere forsømt for andre elever end afgangseleverne.

Publiceret 22 April 2020 08:00