En mosaik af nogle af de 27 5.A-elever fra Skjoldhøjskolen i Tilst.

En mosaik af nogle af de 27 5.A-elever fra Skjoldhøjskolen i Tilst.

Nomineret til Kammeratskabsprisen: En positiv klassesammenlægning

5.A på Skjoldhøjskolen i Tilst har fået to klasser til at fungere som en

Af
Kim Skovrup Andersen

Pris Der kan godt komme noget godt ud af fusioner. Det er Skjoldhøjskolens 5.A-klasse et lyslevende bevis på.

Rikke Ulsøe Johansen er dansklærer for klassen, og hun er fuld af lovord overfor de 27 elever, som hun har indstillet til årets Kammeratskabspris, der er en pris, som Lokalavisen uddeler i samarbejde med Børne- og Ungebyrådet og Aarhus Kommune.

"Eleverne er 27 vidt forskellige individer med forskellige udfordringer og nationaliteter, som gør det nødvendigt, at alle er indstillede på at vise sociale og faglige hensyn. Det lykkes indenfor fællesskabets rammer, og det er langt hen ad vejen eleverne, som gør det muligt," forklarer Rikke Ulsøe Johansen og fortsætter:

"Denne nuværende 5. klasse blev skabt, da to 4. klasser blev slået sammen, og eleverne har fra starten formået at gøre det til noget positivt at være mange elever i en klasse."

Rikke Ulsøe Johansen har undervist eleverne fra 5.A siden 1. klasse.

Rikke Ulsøe Johansen har undervist eleverne fra 5.A siden 1. klasse.

Hun har undervist eleverne, siden de gik i 1. klasse.

"Jeg forventede faktisk, det ville gå godt, når de to klasser skulle lægges sammen. Netop fordi jeg kender dem og deres indstilling, hvor de ser fordele som, at der nu er flere at lege med," siger Rikke Ulsøe Johansen, der ligeledes nævner forældresamarbejdet som en årsag til et godt kammeratskab.

"Forældre er den skjulte klassekammerat, og eleverne kommer fra nogle gode hjem," siger dansklæreren.

En anden ting, der er sammenholdsskabende i 5.A, er, når de holder fødselsdagstaler for hinanden. Når en elev har fødselsdag, bliver der trukket lod om, hvem der skal holde en tale for fødselaren.

"Så er der tre elever, der på skift rejser sig op og holder en tale for deres klassekammerat. Det er de rigtig glade for, og som lærer står jeg og bliver helt rørt, når de holder talerne," siger Rikke Ulsøe Johansen.

Stolt finalist

11-årige Anton Faurholt Raaby er en af de elever, som går i 5.A på Skjoldhøjskolen.

"Jeg troede, der ville komme mere larm, når vi blev så mange elever. Men jeg føler, jeg kan arbejde godt i min klasse," siger Anton Faurholt Raaby, som er stolt over at være blandt finalisterne til Kammeratskabsprisen.

Tidligere på året var 5.A på tur i Den Gamle By. Udklædte.

Tidligere på året var 5.A på tur i Den Gamle By. Udklædte.

"Jeg blev bare så glad indeni, da jeg fik det at vide og tænkte: 'Wow, det er vildt,'" siger 5.A-drengen, der godt kunne tænke sig en tur til Djurs Sommerland, hvis klassen går hele vejen og vinder Kammeratskabsprisen.

FAKTA

Kammeratskabsprisen

  • I samarbejde med Aarhus Kommune og byens Børne- og Ungebyråd uddeler Lokalavisen Aarhus atter Kammeratskabsprisen. Vinderen modtager en check på 15.000 kroner under prisoverrækkelsen, mens nummer to til fem hver får 4.000 kroner.
  • Der er i alt fem nominerede, som løbende præsenteres i Lokalavisen Aarhus.
  • Der vil efterfølgende være afstemning på Lokalavisen Aarhus' hjemmeside, hvor læserne skal være med til at afgøre, hvem der skal vinde prisen.
  • Prisoverrækkelsen finder efter planen sted på Aarhus Rådhus 23. april.

De fem nominerede til årets Kammeratskabspris er:

  • 5.A på Skjoldhøjskolen, fordi eleverne er fagligt fokuserede, hjælpsomme, gode til konflikthåndtering, omsorgsfulde, humoristiske og udstyret med god stil.
  • 'Speltghettoen' FDF Hjortshøj. Fem aktive FDF-seniorer fra Hjortshøj, der, siden de startede i 0. klasse i 2009, har været aktive FDF’ere og stadig er det, selvom de lige nu går på forskellige efterskoler.
  • 1.A og 1.B på Vestergårdsskolen for at være gået fra kaos til sammenhold som et frømandskorps.
  • 5.D på Engdalskolen og lærer Mariann Mors Mikkelsen, fordi klassen på forespørgsel fra centerrådet ved Brabrand Lokalcenter tog opfordringen op om at invitere 15 pensionister til hjemmelavet middag på skolen.
  • 3.A på Engdalskolen, fordi eleverne aktivt øver sig på at være en klasse, hvor de er søde ved hinanden og hele tiden arbejder på at styrke kammeratskabet.

Publiceret 26 March 2020 07:00