Anne Sofie Bruun Flyvbjerg, der har sklerose og her ses med sin hund, fik lov at handle ind mutters alene i Rema 1000 i Solbjerg.

Anne Sofie Bruun Flyvbjerg, der har sklerose og her ses med sin hund, fik lov at handle ind mutters alene i Rema 1000 i Solbjerg. Privatfoto

Fantastisk corona-service: Købmand åbnede sin butik for én kunde

Rema-købmand åbnede sin butik udenfor almindelig åbningstid for skleroseramt borger

Af
Jeppe Rafn

Anne Sofie Bruun Flyvbjerg har sklerose og er i risikogruppen, hvis hun bliver smittet med coronavirus. Ligesom andre med kronisk sygdom passer hun derfor ekstra på for tiden og holder sig primært indendørs.

"Jeg fik stamcellebehandling for to år siden og fik et nyt immunforsvar, som jeg passer godt på. Jeg tror bestemt ikke, jeg dør af at få covid-19, men man kan have et nedsat immunforsvar og får oftest forværrede symptomer ved feber. Vi ved ikke, hvor hårdt det rammer, og reagerer alle forskelligt," fortæller Anne Sofie Bruun Flyvbjerg, som bor i landsbyen Svorbæk syd for Aarhus.

Der skal dog handles ind, og derfor tog hun i sidste uge kontakt til Rema 1000 i Solbjerg for at høre, hvornår der var færrest kunder i butikken, hvor hun så ville komme og handle. Den lokale købmand Jimi Sørensen Pakula har tidligere været meget behjælpelig overfor Anne Sofie, og det var han i den grad igen:

"Jeg spurgte bare, hvornår der var færrest mennesker, og så foreslog han selv, at jeg kunne komme over i butikken inden åbningstid - hold da op. Jeg var der tyve minutter i syv om morgenen. Det var en mærkelig følelse at gå rundt helt alene i Rema, mens personalet var i gang med at sætte varer på plads," forklarer Anne Sofie Bruun Flyvbjerg, som er meget taknemlig overfor købmandens gestus.

"Det var jo en kæmpe hjælp. Det er fantastisk, der findes så gode mennesker, som hjælper andre, der har det svært. Det synes jeg virkelig."

Sympatisk men...

Lokalavisen har været i kontakt med Rema 1000's kommunikationschef Jonas Schrøder, som udtaler sig i den konkrete sag.

"Det er totalt sympatisk, at han (købmanden) på eget initiativ åbner butikken for en udsat kunde, men det er ikke noget, vi opfordrer til. Vi er noget pressede i forvejen, og der kan på den måde blive rigtig mange ekstra åbningstider," forklarer kommunikationschefen.

"Vi er klar over, der er en problemstilling for nogle med at handle ind, men der anbefaler vi, at man bestiller sine varer online og får dem leveret af andre kunder gennem vores kunde til kunde indkøbstjeneste Vigo, som lige nu boomer. Det er en konkret måde at hjælpe på, og det anbefaler vi til kunder med svagt helbred i stedet for selv at gå ud og handle ind."

Publiceret 17 March 2020 00:00