Claus Bech, direktør i Aarhus City Forening. Pressefoto

Claus Bech, direktør i Aarhus City Forening. Pressefoto Kim Haugaard

Nyt samarbejde skal give mere liv til de aarhusianske butikker

Aarhus City Forening har indledt et samarbejde med en netvirksomhed, som vil formidle butiksfællesskaber i bl.a. ledige lokaler

Af
Henrik Grønvald

JP Aarhus

Aarhus City Forening går nu nye veje for at få indhold i det stigende antal tomme butikslokaler i midtbyen.

Gennem et samarbejde med den nye danske onlineplatform Spotly vil foreningen skabe nye indkøbsoplevelser.

På spotly.co kan forretninger, caféer, restauranter, gallerier og andre leje plads ud til midlertidige pop op-butikker og showrooms. Mulighederne spænder fra en udstilling på en enkelt hylde med eksterne produkter til et mindre område i en allerede eksisterende forretning eller café til hele butikslokaler. Samtidig kan ejendomsejere bruge platformen til at give ledige lokaler et midlertidigt liv.

Ifølge Claus Bech, direktør i Aarhus City Forening, er platformen en fordel for både ejere og lejere.

"Udbyderen af et tomt lokale får en indtægt via huslejen, og lejeren får en ganske unik mulighed for at sælge og eksponere sine produkter i en begrænset periode. På den måde benyttes byens butikslokaler meget mere fleksibelt, og samtidig skabes bedre betingelser for både lokaleudlejere og -lejere. Resultatet skulle forhåbentlig gerne blive nyskabende butikker og færre tomme butikslokaler i Aarhus city i fremtiden," siger han.

Lavere budget

Tal fra Ejendomstorvet.dk, som formidler ledige butikslokaler, viste for nylig, at Østjylland nu har det højeste antal ledige butikslokaler i fire år. En af årsagerne er stigende internethandel, men ifølge Claus Bech vil nye butikskoncepter kunne tilbyde en lignende oplevelse i fysiske butikker.

"Kunderne er vant til bekvemme webshops med et konstant flow af nye varer og engagerende fortællinger, og de fysiske forretninger skal derfor konstant tænke nyt og udnytte præcis det, som nettet ikke kan – nemlig den fysiske tilstedeværelse, den fysiske varepræsentation og den personlige service," fortæller han.

Med platformen bliver det muligt for eksisterende forretninger, caféer, restauranter og gallerier at leje plads ud til midlertidige pop op-butikker og showrooms, og samtidig får brands, kunstnere og leverandører mulighed for at eksponere varer og produkter på en helt ny måde.

Ifølge grundlæggeren af Spotly, Martine Moflag, åbner platformen for mange kreative konstellationer, som ellers ville have været svære at sammensætte, fordi der ikke findes lignende forretningsmæssige platforme, hvor nogen, som har ledig plads, søger andre med behov for plads.

"Vores koncept giver mulighed for at brande sig med eksisterende steder, så der bliver flere oplevelser at dele med publikum og kunder. Nye designere, brands og kunstnere får mulighed for at vise sig frem på gode lokationer på et andet budget. En kunstner eller designer kan måske få en lille udstilling for 1.000-2.000 kr. om måneden," siger direktøren, der ser store muligheder i de rette miks.

Lyd, smag og duft

"Man kunne kombinere et galleri med en køkkenbutik, eller en designer kunne vise sit tøj og lave modeshow i samarbejde med en restaurant. Det handler også om at udnytte ledige kvadratmeter. Hvorfor ikke lave et butiksvindue om til et galleri efter lukketid eller have et spot til blomster på en café?" foreslår hun.

Helt perfekt bliver det ifølge Martine Moflag, hvis et butiksmiks ud over forskellige produkter også kan supplere med anderledes oplevelser.

"Det handler i høj grad også om at give kunderne nye indtryk, så der skal ikke alene komme nye produkter, men gerne også nye lyde, smage og dufte. Det kan nethandel ikke," understreger hun.

Udviklingen af Spotly har ifølge hende taget flere år, og tanken er at afprøve konceptet i Aarhus, hvorefter Martine Moflag gerne vil udvide til andre lande.

"Jeg har studeret i Aarhus og kender byen for dens mange studerende og kreative mennesker. Byen er god til at tage imod nye initiativer, og med de nuværende mange ledige lokaler tror jeg også, at tidspunktet er rigtigt," siger hun.

Nyt liv til butikker

Direktør Claus Bech, Aarhus City Forening, er overbevist om, at initiativet ikke alene kan blive en vigtig brik i kampen mod butiksdød. Platformen kan også være med til at forhindre, at nogle af de mindre virksomheder må dreje nøglen om.

"For nogle kan en ekstra indtjening fra en eller flere lejere være det, som giver en sundere og samtidig mere spændende forretning. Desuden slipper lejerne for at skulle stå alene med de store udgifter og alt det praktiske, så de kan bruge energien på at passe deres forretning," siger citychefen og tilføjer:

"Jeg ser dog ikke for mig, at problemet med ledige butikker vil være løst om to-tre måneder. Det bliver et langt sejt træk," understreger Claus Bech.

De første ledige lokaler er allerede tilgængelige på spotly.co, og Martine Moflag forventer at gennemføre, hvad hun kalder et »pop-up showroom event« med lokale aktører omkring påske.

Publiceret 20 February 2020 12:18