Pressefoto: Midttrafik

Pressefoto: Midttrafik

Busserne på Ringvejen kokser i myldretiden

Voksende biltrafik gør det ekstremt svært for busserne at holde køreplanen på Ringvejen. Midttrafik beklager situationen og håber på busbaner. V-rådmand og S-ordfører er begge klar til forsøg med BRT-busser

Af
JØRGEN RYE

JP AARHUS

Med Cathrine Skjøth er det hele lidt omvendt denne morgen.

For modsat de fleste andre i bussen er hun på vej hjem fra arbejde.

Hun er sygeplejerske på AUH i Skejby og har været på nattevagt, så nu gælder det busturen hjem med linje 6A til Tranbjerg.

Netop linje 6A er blevet Midttrafiks store smertensbarn, for den voksende biltrafik gør det efterhånden ekstremt svært at holde køreplanen i myldretiden morgen og eftermiddag. Det kan Cathrine Skjøth nikke genkendende til.

"Når jeg har dagvagt, møder jeg kl. 7 om morgenen, og det er inden myldretiden, så det går fint nok og tager ca. 30 minutter fra Tranbjerg til Skejby. Men når jeg skal hjem ved 15-tiden, er der rigtigt meget trafik på Ringvejen, og så tager den samme tur op mod 50 minutter. Jeg synes, det kunne være en mega god idé med busbaner på Ringvejen," siger Cathrine Skjøth.

Denne fredag morgen holder 6A’eren dog køreplanen. KL. 7.31 kører den fra Skøjtehallen, og kl. 7.55 er den på Viby Torv, hvilket er lige til tiden. Men sådan går det langtfra altid, fortæller Ole Sørensen, planchef ved Midttrafik:

"På Ringvejen har vi efterhånden ekstremt svært ved at holde køreplanen på grund af den voksende biltrafik i myldretiden, hvor vejen nu er tæt på kapacitetsgrænsen. Vi indsætter 12 afgange i myldretiden på hverdage, men det ender ofte som hø og hakkelse rent køreplanmæssigt, og det er skidt, for mange passagerer skal videre med andre busser ad indfaldsvejene," siger han og forklarer:

"Problemet er, at vi får en sammenklumpning af busserne. Når en bus bliver forsinket, står der ekstra mange passagerer ved stoppestedet, og så bliver den endnu mere forsinket, og så har de efterfølgende busser ingen passagerer at tage op, og så klumper det hele sammen."

Med en bus hvert femte minut i myldretiden burde ventetiden for passagerne være super kort, men sådan går det ikke altid.

"Det giver længere ventetid for passagererne, der kun burde vente et par minutter, men får måske en ventetid på 10-15 minutter, og ventetid er den største showstopper for den kollektive trafik. Ventetid ved skift tæller ekstremt negativt for passagererne, ved vi fra undersøgelser," siger Ole Sørensen.

Han frygter, at stigende problemer med forsinkelser vil få flere til at fravælge busserne:

"Hvis man ikke får løst problemerne med fremkommelighed for bustrafikken, bliver det meget vanskeligt at flytte folk over i den kollektive trafik. Set fra den kollektive trafiks og Midttrafiks synspunkt er der stort behov for, at der på Ringvejen investeres i letbane eller BRT-busser i egen bane eller busbaner, så passagererne kan få en kollektiv trafik, man kan regne med," siger planchefen.

Midttrafik er i gang med en analyse af problemerne på Ringvejen, og den skal efterfølgende drøftes med Aarhus Kommune.

"Vi undersøger, hvor på strækningen vi har de største problemer, og hvad vi kan gøre ved det. Det bedste vil være busbaner på hele strækningen, men det er et meget stort projekt, så måske skal man i første omgang lave busbaner på noget af strækningen," siger Ole Sørensen.

Fra politisk side har en BRT-løsning – altså særligt lange toglignende busser i egen bane – tidligere været nævnt af teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V), og den løsning er han fortsat klar på:

"Kollektiv trafik, der holder stille, koster millioner af kroner, og jeg ser gerne, at vi udvider Ringvejen med et spor og laver en BRT-løsning. Den kan desuden kombineres med niveaufrie skæringer ved de store indfaldsveje, så vi får endnu bedre fremkommelighed," siger Bünyamin Simsek.

Han forventer, at den mulighed bliver drøftet i forbindelse med byrådets 10-årige investeringsplan, som skal vedtages sammen med budgettet i september.

Ango Winther (S), næstformand i teknisk udvalg, ser også BRT-busser som en mulig løsning:

"Bussernes problemer på Ringvejen har vi kendt til i mange år, men det er blevet værre med den stigende biltrafik. Jeg går ind for, at vi laver et forsøg med BRT-busser i egen bane på Ringvejen, og vi har netop afsat penge i budgettet til bedre fremkommelighed for busserne," siger den tekniske ordfører, der i første omgang vil afvente Midttrafiks analyse.

Publiceret 26 January 2020 15:43