Rådmand Bünyamin Simsek (V) erknder, at det bliver svært at nå ambitionen om at blive CO2-fri om 10 år.

Rådmand Bünyamin Simsek (V) erknder, at det bliver svært at nå ambitionen om at blive CO2-fri om 10 år. Foto: Aarhus Kommune

Simsek om 2030-målet:

"Det bliver svært, bøvlet og dyrt"

Aarhus Kommunes mål om at være CO2-neutral i 2030 afhænger især af om aarhusianernes transportvaner bliver grønnere

Af
Louise Nyvang Burmeister

Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) sagde det lige ud, da han var på scenen til Aarhus Kommunes årlige nytårsbriefing 7. januar.

Målet om at blive CO2-neutral i 2030 bliver ikke nemt at nå:

"Det bliver svært, dyrt og bøvlet. Men vi er enige om at gøre det for at skabe en bedre fremtid for vores børn."

Kommunens målsætning om at være CO2-neutral i 2030 blev fastsat i 2008, og siden da er det gået den rigtige vej.

"Vi er lykkedes med en halvering af vores CO2-udledning på 10 år, og det er vi stolte af. Men der er stadig lang vej," sagde Bünyamin Simsek til de godt 600 lokale erhvervsledere, der var mødt op i rådhushallen tirsdag morgen.

Reduktionen i CO2 skyldes især omstillingen af fjernvarmeforsyningen fra kul til biomasse.

"Det er næsten udelukkende grøn varmeforsyning, når man tænder for varmen derhjemme. Vi har næsten helt udfaset kul og olie. Men på transportområdet er der nærmest ingen forandring sket. Vi skal skabe bedre fremkommelighed for alle, men samtidig skal vi sænke transportens klimabelastning," lød det fra rådmanden.

Alle skal hjælpe

Og dermed lagde han en del af ansvaret over på de fremmødte.

"90 procent af den CO2-udledning, Aarhus Kommunes står for i dag, kommer fra virksomhederne og borgerne. Det næste skridt skal vi dermed tage sammen med jer."

I 2019 fik Aarhus sine første el-bybusser, da der blev indsat fire af slagsen på linje 13 mellem Frydenlund og Holme. Planen er, at der indsættes yderligere 18-29 elbusser i 2021, og at alle bybusser i 2027 kører på el.

Men den helt store udfordring i trafikken er benzin- og dieselbilerne.

Her glæder rådmanden sig dog over, at aarhusianerne tilsyneladende er klar til skiftet til el-køretøjer.

"En undersøgelse har vist, at 50 procent af aarhusianerne påtænker at købe en elbil, næste gang de skal have ny bil. Er der ladestandere nok til det? Er virksomhederne parate til at tilbyde deres medarbejdere parkering med ladestander? Vi kan ikke på nuværende tidspunkt forsyne så stort et behov. Men vi håber, at I vil være med til at sikre, at vi kommer længere og tættere på målet."

Rådmanden nævnte også, at kommunen er i gang med at undersøge mulighederne for at bruge geotermi til fjernvarme. Geotermisk energi findes i undergrunden i form af varmt saltholdigt vand. Kommunen har indgået et samarbejde A.P. Møller Holding, der står for at udføre omfattende geologiske undersøgelser.

Alle tiltagene i jagt på CO2-neutraliteten bliver en del af den nye klimaplan, gældende for 2021-2025, som skal vedtages i byrådet inden sommerferien.

Publiceret 16 January 2020 06:00