Der blev til lidt til den australske koala efter Australian Bars indsamlinger.

Der blev til lidt til den australske koala efter Australian Bars indsamlinger. Modelfoto: Adobe Stock

Bar blev stærkt kritiseret på sociale medier:

Så meget blev der samlet ind til Australien

Australian Bar Aarhus har afsluttet indsamlinger til at støtte bekæmpelsen af naturbrande i Australien

pI sidste uge kunne Lokalavisen Aarhus fortælle om, at den aarhusianske bar Australian Bar på Åboulevarden var endt i en mindre shitstorm på de sociale medier.

Det skyldtes en indsamling, baren havde igangsat på Instagram, hvor der blev opfordret til at følge baren. For hver ny følger ville baren donere en krone til støtte og til at "redde de australske skove og dyr".

Flere mente, at baren forsøgte at kapitalisere på en naturkatastrofe, men det afviste marketingdirektør Lars Mejlgaard pure overfor Lokalavisen Aarhus.

"Det er forståeligt, hvis nogen har den vinkel på det, men det var ikke hensigten," lød det.

I en mail til Lokalavisen Aarhus oplyser Australian Bar Aarhus nu indsamlingsresultatet.

39.554 kroner blev de i alt til. 36.991 kroner gik til Red Cross Australia, mens WWF Australia fik 3.246 kroner.

Ud over den kritiserede Instagram-indsamling lancerede Rekom Group, der står bag baren, også events på de tre Australian Bars i Danmark (Aarhus, Odense og København).

Lørdag mellem 21-22 var der fri bar, og for hver øl eller drink, der blev langet over bardisken, blev der doneret tre kroner til WWF. Samtidig røg der en krone oveni for hver drink, der ellers blev drukket.

Ifølge Rekom Group hev baren i Aarhus cirka 80 procent af donationerne hjem.

"Vi er stolte af at gøre en forskel (store, som små), hvor vi kan. Vi mener, at vi med disse tiltag i ny og næ formår at give "igen" og vise en anden side af nattelivet. Vi er stolte af vores indsamling og håber, at det kan motivere flere virksomheder til at tage del i samme type donationer," skriver Rekom Group og fortsætter:

"Der har været en smule kritik omkring etikken af vores initiativ, men langt flere tilhængere. Vi har modtaget tonsvis af rosende ord på de sociale medier og henover weekenden. Generelt har folk været positive, og sammen har vi gjort en flot forskel."

dp

Publiceret 13 January 2020 20:28