Foto:

Foto: Adobe Stock

Store partier slagter forslag om betalingsring:

"Det har ingen gang på jord"

Hverken S eller V støtter forslag om betalingsring, og dermed tegner det sig et stort flertal mod SF og Alternativet

Af
Danni Paulsen

SF og Alternativet har til kommende byrådsmøde indstillet et forslag om at indføre en 'grøn trængselsring' rundt om Aarhus i 2025.

Med tidshorisonten, tidens store klimafokus og det grønne aspekt med fri kørsel for CO2-neutrale køretøjer tænkte SF's Jan Ravn Christensen, at forslaget ville være spiseligt for skeptikerne i byrådet, men den forhåbning kan han tilsyneladende godt pakke væk igen.

I hvert fald bliver det et rungende nej til betalingsring fra borgmesterpartiet og Venstre, byrådets næststørste parti.

"Det er jo slet ikke muligt inden for den nuværende lovgivning. Du kan ikke bare lave en betalingsring og roadpricing. Det skal igennem Folketinget, så derfor SF bør stille det forslag derigennem først, hvis man rent faktisk mener det," siger Anders Winnerskjold, politisk ordfører for Socialdemokratiet og slår fast:

"Det har ingen gang på jord. Det er ikke bare noget, vi kan vedtage i Aarhus Byråd."

Bilejere betaler rigeligt

Winnerskjold kan ikke se behovet for en betalingsring.

"Ikke lige nu, heller ikke selvom man sætter et grønt klistermærke på. Vi er meget optaget af den grønne omstilling, men sandheden er også, at der ikke er særligt mange el-biler i Aarhus lige nu, og derfor skal vi i højere grad få en ladeinfrastruktur til el-biler, så man i første omgang kan få en el-bil," forklarer han og pointerer, at der er sat flere ting i søen for at komme de samme problemer til livs, som en betalingsring måske vil løse.

"Vi har vedtaget, at vi skal gøre den kollektive transport mere attraktiv i forhold til den private bil. Blandt andet skal der kigges på prioriterede busbaner. Og så har borgmesteren bedt miljøministeren om at kigge på, og vi kan skærpe miljøzonerne i byerne, så vi kan få nogle af dieselbilerne ud. Det kan virkelig gøre noget."

Hos Venstre kommer afvisningen også prompte.

"Vi synes ikke, det er en særlig god idé for at sige det pænt," fastslår politisk ordfører Hans Skou.

"Vi mener ikke, man skal sætte hindringer op for fremkommeligheden i Aarhus. Man risikerer jo også at presse nogen ud, som vi rigtig gerne vil have ind til byen. Har du ikke lige fået skiftet din nye dieselbil ud i 2025, synes vi ikke, du skal belastes, hvis du vil arbejde eller bo her. Den her by skal være så tilgængelig som overhovedet muligt. Og i bund og grund mener vi, at bilejerne i forvejen er med til at betale rigtig meget gennem deres afgifter."

Publiceret 22 November 2019 12:05