Marc Perera Christensen, tidligere rådmand og byrådspolitiker for K. Nu direktør for Erhverv Aarhus. Pressefoto

Marc Perera Christensen, tidligere rådmand og byrådspolitiker for K. Nu direktør for Erhverv Aarhus. Pressefoto

Erhverv Aarhus-direktør om tilgængelighedskrav:

"Der skal være en rimelighed i tingene"

Erhverv Aarhus efterlyser samarbejdsvilje og individuel behandling fra kommunen efter historier om erhvervsdrivende, der er pressede på deres levebrød, fordi de skal leve om til krav om handicapvenlighed

Af
Danni Paulsen

"Vi efterlyser mere rimelighed, samarbejdsvilje og individuel behandling fra Aarhus Kommune, frem for at man partout fastholder et regelsæt, som måske ikke er relevant i et givent tilfælde."

Sådan siger direktør i Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen, efter han har læst Lokalavisen Aarhus' artikler om små erhvervsdrivende, der har kæmpet mod - i deres øjne - absurde krav om handicaptilgængelighed.

Læs om tre forretningsdrivendes krtik herunder

Erhvervsorganisationen, der arbejder for et attraktivt erhvervsklima i Aarhus og Østjylland, har noteret sig, at kommunen fortolker de statslige regler om tilgængelighed stramt.

"Handicapvenlighed i butikker, caféer og andre bygninger er vigtigt, men samtidig gør de aktuelle, og til tider irrelevante, regler på området livet surt for flere driftige iværksættere, da Aarhus Kommune i øjeblikket følger statens instrukser til punkt og prikke," siger direktøren, der er tidligere lokalpolitiker.

Marc Perera Christensen understreger, at erhvervsorganisationen ønsker en rummelig hverdag og lige muligheder for alle, men han mener også, at man skal bestræbe sig på at finde en rimelighed, og at kommunen skal gøre brug af dens mulighed for at give dispensation for reglerne, hvis det giver mening.

"Man skal lige kigge op og se det store billede og ikke bare kigge ned i nogle paragraffer. Det er derfor, vi har det gode, gamle mundheld om ret og rimelighed. Man skal finde balancen mellem, hvad der er ret, og hvad der er rimelighed. I dette tilfælde tyder det på, at der er en skævvridning," siger Marc Perera Christensen, der dog også opfordrer erhvervsdrivende til at gøre et solidt forarbejde, inden de skriver under på et lejemål, så tilgængelighedskravene ikke kommer bag på dem.

Ifølge direktøren for Erhverv Aarhus er det velkendt, at Aarhus Kommune kan være svær at danse med.

"Vi oplever en manglende serviceforståelse i embedsværket. Det er enormt vigtigt, at kommunen ser sig selv som en accelerator for byens erhvervsliv - ikke en stopklods. Der er et virkefelt mellem regler på den ene side og dispensationsmuligheder på den anden, hvor man som kommune kan vælge at lægge sig. Aarhus Kommune er ikke kendt for at lægge sig på servicesporet. Det ville være løgn at sige, og det er vi meget opmærksomme på i Erhverv Aarhus. Der bør man lægge sig, for det betaler sig for kommunens velstand og borgernes arbejdspladser, for nogle gange ender det med at koste en virksomhed livet, og så sejrer man simpelthen sig selv ihjel," siger han og fortsætter:

"Hver gang du hjælper en virksomhed eller en iværksætter, så hjælper du byen, dens indtægt og dens arbejdsmarked. Det er enormt vigtigt for os, at de embedsmænd, der sidder og udøver myndighedsbehandling i kommunen, i højere og højere grad tænker på det."

Direktøren for Erhverv Aarhus forestiller sig også, at det enorme pres, der er på byggesagsbehandlingen i kommunen, kan være skyld i, at man ikke afsætter tid til at komme virksomheder i møde.

"Jeg tror, der sidder en personaleskare i Teknik og Miljø, som er lagt ned af arbejdspres. Det ved jeg også, at man er meget opmærksom på, og jeg ved, at direktøren for Teknik og Miljø vil lave en ny servicekultur. Men vi må bare sige, at det kan ikke komme erhvervslivet til ugunst, at man har en kommunal struktur, der ikke fungerer. Det må man løse. Det må man finde en ordning på, for det koster arbejdspladser. Jeres artikler viser jo helt konkrete eksempler på, at byen mister velstand i de situationer, hvor kommunen ikke fungerer som et serviceorgang. Det er mig uvedkommende, hvilke processer der er i lukkede, kommunale systemer, men effekten skal være øget service og en større bundlinje for byens erhvervsliv."

Læs alle artikler om emnet herunder:

Publiceret 12 November 2019 15:50