Almaz Mengesha (UFP) foreslår, at Borgermæglerens arbejde skal frem i lyset.

Almaz Mengesha (UFP) foreslår, at Borgermæglerens arbejde skal frem i lyset. Foto: Stine Rasmussen /Ritzau Scanpix

Mengesha vil have forbedret sagsbehandling:

"Hvorfor bruger vi ikke Borgermægleren?"

Almaz Mengesha (UFP) vil have antallet af sager, som Aarhus Kommune taber i Ankestyrelsen bragt ned. Årlig rapportering fra Borgermægleren til byrådet kan være vejen frem, mener hun

Af
Louise Nyvang Burmeister

Byrådet bliver ikke orienteret om Borgermæglerens arbejde, og alt for få ved, at der overhovedet eksisterer sådan en indgang til kommunen.

Borgermægleren, der blev søsat i Aarhus Kommune i 2015, skal frem i lyset og være med til at forbedre kommunens sagsbehandling på det sociale område, mener løsgænger i byrådet Almaz Mengesha.

Ideen med funktionen er at bygge bro mellem borgerne og det kommunale system. En indgang, hvor man kan få afklarende samtaler og hjælp til at skabe kontakt til den rette medarbejder eller instans i kommunen.

"Mit indtryk er, at Borgermægleren ikke bliver brugt særligt meget. Jeg havde ikke hørt om det, før jeg kom i byrådet," siger Almaz Mengesha.

Tal fra Ankestyrelsen blev forelagt byrådet i maj. Her kom det blandt andet frem, at 35 procent af sagerne på børnehandicapområdet blev omgjort i 2018. Det vil sige, at sagerne enten blev hjemvist og kommunen bedt om at sagsbehandle igen, fordi sagen ikke var tilstrækkeligt belyst, eller også blev afgørelsen ændret.

"At hver tredje sag bliver omgjort er ikke i orden. Det kan vi ikke være bekendt. Vi skal levere en ordentlig sagsbehandling," siger Almaz Mengesha.

Selvom en hjemvisning af sagen til kommunen ikke nødvendigvis betyder, at Ankestyrelsen finder frem til et andet resultat end kommunen i sidste ende, så mener politikeren ikke, at sagsbehandlingen skal vare så længe.

"Når Ankestyrelsen er inde over, trækker sådanne sager ud i årevis. Det kan vi ikke være bekendt. Det er ofte mennesker, der i forvejen er presset på både personlige og økonomiske ressourcer, og det tærer på mennesker," siger Almaz Mengesha.

En årlig rapport

Hun lægger derfor op til, at Borgermægleren skal aflægge en årlig rapport til byrådet, hvori der er statistik over antallet af henvendelser, beskrivelser af problemstillinger og anbefalinger til, hvordan servicen kan forbedres.

"Skal vi have nogle af borgermæglerne ud at undervise sagsbehandlerne? Jeg ved det ikke, men lad os nu få den viden, de ligger inde med frem i lyset og bruge det til at se, hvordan vi kan gøre tingene anderledes, så vi kan få en forbedret sagsbehandling."

Hvor lav skal omgørelsesprocenten være? Man kan vel ikke helt undgå, at der sker fejl?

"Jeg vil mene, at man skal ned på 10 procent, måske fem. Jeg accepterer i hvert fald ikke så høj en fejlprocent som det her."

Kan en øget brug af Borgermægleren få omgørelsesprocenten derned?

"Der er i hvert fald noget viden der. Status quo er ikke godt nok. Nu håber jeg, at byrådet vil sige ja til at bruge Borgermægleren mere aktivt. Det er udelukkende et spørgsmål om at kommunikere. Det koster ingenting," siger Almaz Mengesha.

Hendes forslag bliver behandlet på byrådsmødet 13. november.

Fakta

Ankestyrelsen behandler klager fra borgere over afgørelser truffet af kommunen på det sociale område. Styrelsen kan beslutte, at kommunens afgørelse enten bliver stadfæstet, bliver hjemvist til fornyet behandling, eller bliver ændret. Sager, der bliver hjemvist eller ændret, er samlet under betegnelsen 'omgørelsesprocenten'.

Omgørelsesprocenter i 2018:

Børnehandicapområdet: 35 procent (181 sager)

Børneområdet i øvrigt: 27,5 procent (40 sager)

Voksenhandicapområdet: 18 procent (71 sager)

Voksenområdet i øvrigt: 41 procent (219 sager)

Kilde: Socialforvaltningen, Aarhus Kommune

Publiceret 11 November 2019 00:00