Foto: Aarhus Letbane I/S/Jens Hasse, Chili Foto

Foto: Aarhus Letbane I/S/Jens Hasse, Chili Foto

Afsløring:

Letbanen bestilte først ismateriel i slutningen af september

Aktindsigt viser, at materialet til at holde køreledninger frostfri først blev bestilt sent i år

Af
Danni Paulsen

Stillestående toge, aflysninger, erstatningsbusser og mange frustrerede passagerer.

De negative historier har hobet sig op for Aarhus Letbane den seneste tid, efter frost på køreledningerne har lammet den ellers topmoderne letbane.

Historien om et lammet letbanesystem som følge af frost har givet en hel del panderynker - også hos politikerne i Aarhus, der mandag har kaldt letbaneselskabet til at møde Magistraten for at redegøre for problemerne.

En aktindsigt, Lokalavisen Aarhus har fået hos Aarhus Letbane, viser dog, at de store frostproblemer med rettidig omhu kunne være undgået.

Af aktindsigten fremgår det, at materialet til at bekæmpe frosten på køreledningerne blev bestilt den 26. september i år.

Der er blandt andet tale om en container indeholdende et 'Pre-ice system', der kan lede glycerin op i en pantograf, som så får den frosthæmmende glycerin smurt på ledningerne. Containeren bliver sat på ladet af en specialdesignet bil, der både kan køre på veje og skinner.

Ti måneder til bestilling

Direktør Michael Borre har tidligere forklaret, at materialet grundet lang leveringstid først bliver leveret til januar.

Udstyret kunne dog være bestilt langt tidligere og dermed have været klar til at imødekomme denne vinter.

Den 26. november 2018 var første gang, letbanen måtte aflyse flere afgange på strækningen mellem Viby og Aarhus H på grund af frost på køreledningerne.

Dengang forsikrede Aarhus Letbane, at det var en engangsaffære, men 6. januar 2019 var den gal igen. Denne gang måtte man aflyse flere afgange mellem Odder og Tranbjerg på grund af frostproblemer.

Alligevel går der fra de første problemer i november 2018 præcis ti måneder, før Aarhus Letbane får bestilt det nødvendige materiel. Vel vidende, at frost kan give store driftsproblemer.

Kritiserer tidligere ledelse

Direktør i Aarhus Letbane, Michael Borre, har i forbindelse med denne vinters massive aflysninger, der startede 29. oktober, beklaget situationen, men har samtidig placeret en del af ansvaret hos den tidligere ledelse og direktør Claus Rehfeld Moshøj og kritiseret, at man ikke havde ismateriel med i letbaneprojektet.

"Det her er ikke noget, der har været med i det oprindelige projekt. I det oprindelige projekt har man ikke tænkt over ismateriel, og man har heller ikke budgetteret med kørsler om natten. Man har ikke tænkt over vinteren. Hvorfor det ikke har været en del af det oprindelige projekt, ved jeg ikke," sagde han til Lokalavisen Aarhus 29. oktober.

Men havde Borre bestilt materiellet tidligere, kunne denne vinters problemer formentlig have været undgået. Michael Borre tiltrådte som direktør 1. januar 2018 og var altså godt 11 måneder inde i sin direktørperiode, da de første frostproblemer åbenbarer sig 26. november 2018. Og da det igen går galt i januar 2019, har direktøren siddet i førersædet i over et år.

Alligevel viser aktindsigten, at det først er næsten et år og ni måneder inde i hans tid som ansvarlig for Aarhus Letbane, at ledelsen får bestilt det nødvendige materiel.

Aarhus Letbane har ikke villet give aktindsigt i prisen på det bestilte ismateriel.

LÆS INTERVIEW MED DIREKTØR MICHAEL BORRE OM DEN SENE BESTILLING HER:

Publiceret 10 November 2019 11:30