Ansh Mihra og Shahin Yassin er begejstrede for at være med på Tovshøjskolens iværksætterhold.

Ansh Mihra og Shahin Yassin er begejstrede for at være med på Tovshøjskolens iværksætterhold. Foto: Jannik Nielsen

Kunsten at skabe en cykel med badekar

Nyt iværksætterhold på Tovshøjskolen i Gellerup lærer at tænke skørt, vildt og uden begrænsninger. Og ikke mindst om at tro på sig selv og det man gør

Af
Jannik Nielsen

”Jeg nævner ét ord, som I skal koble til en cykel. Det skal altså være en del af cyklen, og det skal bruges sammen med cyklen. Første ord er foto!”

Vi er på Tovshøjskolen en fredag formiddag, og skolens iværksætterhold er i gang med idéudvikling lige fra hoften. Tolv unge står over for hinanden i en cirkel. De står i par og idéerne flyder i en lind strøm, da lærer Johnny Lillelund sætter dem i gang.

”Ringeklokken kan bruges til at tage selfier med”, siger en af iværksætterspirerne, og makkeren griner med og siger ”yes, bing , så er den der”.

Johnny Lillelund går rundt og coacher dem, mens de idéudvikler, og samler op på gruppernes idéer og giver dem et nyt ord.

”Badekar”, siger han, og grupperne går i gang igen.

En masse grin og snak og mumlen, og cirka to minutter senere er de klar med idéerne til opfindelsen: En cykel med badekar.

”Det skal være et badekar med hjul på som trailer, og så skal der være et fold-ud spejl i hel figur”, siger en af pigerne i gruppen med et grin, og en ny gruppe fremlægger deres lynudviklede idé, som handler om et oppusteligt badekar.

Flere ord og en masse skæve idéer senere er der en kort opsamling, og Johnny Lillelund spørger de tolv krøllede hjerner i lokalet, hvad sådan en cykel kunne hedde. Den kunne hedde ”Badecyklen”, siger en af drengene, og Johnny Lillelund spørger lidt ind til, hvem målgruppen for sådan en cykel kunne være, og hvilke behov den kunne dække.

De vender også, hvem man skal arbejde sammen med for at få den gjort til virkelighed og hvordan man kunne præsentere sin idé over for en potentiel samarbejdspartner.

”Husk, at jeres idéer gerne må være vilde. Men de skal også være realistiske” siger Johnny Lillelund, inden gruppen bryder op og myldrer parvis ud for at udvikle idéer til events, opfindelser eller hvad der nu måtte dukke op.

Gå ind af fordøren

Projektet kører på andet år og er et fælles projekt mellem skolen, Fonden for Entreprenørskab og Det Boligsociale Fællessekretariat. Det er finansieret af Mærsk-fonden med det formål at bringe iværksætteri og entreprenante kompetencer ind i såkaldt 'udsatte' boligområder.

Projektet er henvendt til skolens 8. og 9. klasse. Det kører et skoleår fra august til juli og bliver afsluttet med en konkurrence mellem de fem deltagende skoler i Aarhus Kommune.

Alle elever har selv valgt af egen drift at være med, og formålet er at give dem værktøjer og metoder til iværksætteri og entreprenante kompetencer, men ikke mindst at 'gå ind af fordøren', som lærer på Tovshøjskolen Johnny Lillelund kalder det. Han var også lærer på sidste års iværksætterhold og ser gode perspektiver og muligheder i den utraditionelle tilgang til undervisning, som iværksætterholdet kan give.

”Dybest set prøver vi at give dem livsduelighed og en 'her kommer jeg”'følelse. At gå ind af fordøren og tro på sig selv og at turde stå frem over for andre mennesker, at pitche sin idé og at turde at gøre noget ved sit eget liv. Give dem kreativitet og folde alt det, som ligger i iværksætteri ud for dem. Der ligger nemlig en nemlig masse kompetencer i faget, som handler om meget andet end at skabe en form for produkt eller starte en virksomhed. Det handler blandt andet om dannelse og en masse værktøjer og stærke kompetencer, som de kan bruge fremover i mange af livets sammenhænge. Det er ikke sikkert, at alle ender som iværksættere, men forhåbentlig får vi plantet positive og kreative frø i dem på andre måder” siger Johnny Lillelund.

Tror på sig selv

Ansh Mihra og Shahin Yassin er med på skolens iværksætterhold og er begge glade for det. De går i 9. klasse på Tovshøjskolen og var også med i sidste års iværksætterprojekt, som de faktisk gik hen og vandt med et projekt om et klapbord til brug på institutioner og skoler. Det har givet dem blod på tanden til at prøve igen, fortæller 16-årige Ansh Mihra.

”Det er fedt at løbe en risiko, at tage nogle chancer. Du kan få meget ud af at være iværksætter, og faget her er bare mere spændende, fordi de ting, vi gør, kan komme ud i virkeligheden. Det giver os mere på den måde," siger Ansh og får opbakning fra sin makker, 15-årige Shahin Yassin.

”Det udfordrer min evne til at tænke selv og jeg kan godt lide, at vi er vores egen boss og selv tager ansvaret” siger Shahin, som også føler, at han er vokset som menneske i processen.

”Før var jeg genert og lidt tilbageholdende, men nu er jeg klar til at åbne alle døre og være kreativ på alle mulige måder. Jeg føler mig stærkere og har fået mere selvtillid," siger Shahin Yassin og ligner en, der mener, hvad han siger.

En del af lokalområdet

Projektet har også et boligsocialt perspektiv, som bliver varetaget af to boligsociale medarbejdere fra Brabrand Boligforening, Louise Bro Jacobsen og Ali Karim. De deltager blandt andet i undervisningen på skolen, men deres primære opgave er at være brobyggere mellem skolen og det lokale erhvervsliv og at give dem opbakning til at tro på tingene.

”Vi er med til at åbne nogle døre for dem, men hjælper også med at sætte dem fri til at gøre det selv og skabe deres egen succes. Vi hjælper også med at gøre det flyvske konkret, for eksempel med sidste års vinderprojekt som blev skabt i samarbejde med en lokal møbelsnedker," fortæller Louise Bro Jacobsen, som bliver bakket op af sin boligsociale kollega, Ali Karim:

”Ja, for de kan jo godt. De behøver ikke at gå den klassiske vej. Der er mange måder og metoder til at finde sin vej i livet. Men noget af det vigtigste de lærer her er, at de kan bruge sig selv som ressource,” siger Ali Karim.

Publiceret 10 November 2019 07:00