Fra venstre Oscar Cordes, Jesper Ahm Sørensen, Casper Alling-Dam og Christoffer Sloth står bag den populære julesweater.

Fra venstre Oscar Cordes, Jesper Ahm Sørensen, Casper Alling-Dam og Christoffer Sloth står bag den populære julesweater. Pressefoto

Julesweater rammer plet: Forventer at sælge 60.000 i år

Aarhusianske iværksættere vækster og udvider med butikker i Odense og København

Af
Jeppe Rafn

I 2016 solgte de 1.000 styk. Året efter 12.000 styk og sidste år 30.000 styk. I år forventer Jule-Sweaters at sælge i nærheden af 60.000 juletrøjer med forskellige motiver og mønstre.

Det hele startede lidt for sjov, og for tre år siden havde ejerne ingen forestilling om, at de skulle komme til at leve af at designe, producere og sælge julesweatre.

Indtil sidste år solgte Jule-Sweaters igennem sin netbutik og fra boder på julemarkeder rundt omkring i landet. Sidste år blev onlinesalget og julemarkedssalget suppleret med en fysisk pop-up butik på Lille Torv i Aarhus, der var åben i november og december frem til jul.

"Det var en kæmpe succes, at folk kunne komme ind og prøve trøjerne. Det var en glad butik, der skabte smil, selvom det er lidt gakket at gå ind i en butik, der kun sælger julesweaters," siger medejer af Jule-Sweaters, Christoffer Sloth.

Succesen med popup-butikken har fået Jule-Sweaters til at satse mere på butikssalg fremfor salg på julemarkeder, som trak tænder ud.

"Vi elsker julemarkeder, men vi var på 20 julemarkeder sidste år, havde 70 sæsonansatte og arbejdede os halvt ihjel, så vi dropper juleboderne. En fysisk butik har vist sig at være det rigtige for os og et mere professionelt setup, hvor vi kan levere en meget bedre service. Her kan folk komme ind og prøve alle de forskellige trøjer, og de kan komme og bytte," forklarer Christoffer Sloth.

Butikssalg

I år har Jule-Sweaters indgået en aftale med Salling i Aarhus, som vil sælge juletrøjerne i stormagasinets juleafdeling. For ikke at konkurrere med Salling vil Jule-Sweaters ikke åbne nogen pop-up butik i Aarhus i år, ligesom virksomheden ikke gør det i for eksempel Aalborg og Sønderjylland, hvor man også har forhandlere.

Det har man derimod ikke i Odense og København, så her åbner Jule-Sweaters pop-butikker på henholdsvis Strøget og i Rosengårdscentret frem til jul.

Droppede studierne

November og december er naturligt nok de travleste måneder for den aarhusianske startup-virksomhed, som er ejet af fire mænd fra Aarhus, der alle er i slutningen af tyverne. De hælper alle til, og to af dem har det som deres fuldtidsbeskæftigelse, for det er ikke kun i slutningen af året, der er noget at lave.

"Alt det der hedder design, laver vi i december, for vi køber ind i januar og februar. Derefter skal vi ud at snakke med forhandlere, tage billeder, lave markedsføring og gøre hjemmeside klar," fortæller Christoffer Sloth, som i dagligdagen driver virksomheden sammen med Jesper Ahm Sørensen.

Christoffer og Jesper er bedste venner og gik begge på Handelshøjskolen, da julesweater-eventyret tog fart.

"Vi er begge droppet ud af studierne, men har ikke fortrudt det et eneste sekund, for det er enormt lærerigt at være selvstændig og stå for det hele selv," siger Christoffer.

Jule-Sweaters har patent på deres design i hele Europa og er begyndt at sælge til udlandet, foreløbig Sverige, Italien, Spanien, Norge og Finland.

Fakta om modeller

Jule-Sweaters har cirka 15 forskellige modeller, der næsten alle er designet af dem selv. Der er de klassiske striktrøjer med rensdyr og julemand på maven, og der er de mere sprælske med flere elementer og mønstre. Og så er der de 'gakkede' modeller som Juletræets Julesweater med LED-lys og modellen Mistelten, der også har LED-lys, plads til en gibbernakker og former sig som en mistelten, når man hæver armene over hovedet. I år lancerer man desuden en trøje med velcro, som man kan spille beer pong og dart på og bruge til ølspil.

Jule-Sweaters har kontor i Aarhus C og lager i Risskov.

Publiceret 10 November 2019 06:00