Sofie Schousboe er træt af, at der ikke bliver taget hensyn til el-cyklerne på cykelstierne i Aarhus Kommune.

Sofie Schousboe er træt af, at der ikke bliver taget hensyn til el-cyklerne på cykelstierne i Aarhus Kommune. Foto: Adobe Stock

En læser får svar:

Hvorfor bliver der ikke taget hensyn til os, der kører på el-cykler?

Sofie Schousboe, der bor mellem Mårslet og Malling undrer sig over manglende hensyn til cykel-pendlere

Af
Camilla Kjærgaard Olesen

cykelsti Hver dag tager Sofie Schousboe, der bor mellem Mårslet og Malling, turen fra sydbyen til Aarhus V, hvor hun arbejder. Som mange andre kører hun ikke strækningen i bil, men på sin el-cykel, og det er her hendes frustration kommer ind.

"Jeg undrer mig over, at der ikke er fokus på højhastigheds-cykler, og os der cykler langt og hurtigt. Vi kører ikke, fordi det skal være pænt at se på, men for at komme hurtigst muligt frem fra a til b, ligesom bilisterne gør," siger hun.

Hun er en regulær cykel-pendler og kan ikke forstå, hvorfor cykelstierne ikke bliver indrettet anderledes, så det er tydeligt, hvor der kan køre cyklister, der har højere fart end andre cyklister.

"Hvis man gerne vil have, at folk skal over på cyklerne og lade bilerne stå, så skal man gøre det mere attraktivt. Det er hardcore som cyklist at skulle holde øje med alle de ting, der er på ens vej, når man kommer med 34 kilometer i timen på sin el-cykel. Man skal hele tiden være opmærksom på bilerne og de andre cyklister," siger Sofie Schousboe og fortsætter:

"Man kunne indrette cykelstierne bedre og for eksempel male noget af stien med en bestemt farve for at vise både cyklister og bilister, at her kører hurtige cyklister."

God idé

Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) synes umiddelbart, at det virker som en god idé med at markere cykelstierne, så det er tydeligt, hvor el-cyklerne kører.

"Jeg er formand for trafiksikkerhedsudvalget, og jeg tager forslaget med til vores næste møde. Hvis der er opbakning til det, så vil jeg arbejde videre med det, men der er nogle eksperter, der skal ind over og fortælle, hvordan man kan gøre det. Hvis ikke det bliver lavet, så er det fordi, der er en grund til det - jeg er ikke ekspert, men jeg tager det helt sikkert med på mødet," siger Simsek.

Mere frustration

Foruden, at der ikke er tydelig markering på cykelstierne til de hurtige cyklister, så undrer Sofie Schousboe sig også over, hvorfor der ikke er en cykelsti hele vejen langs Oddervej. Hun skal køre gennem Beder/Malling og i skov, og det betyder, at det er en omvej for hende, fordi hun først kan komme på cykelstien, når hun er ved Oddervej omkring Moesgaard Museum.

"Hvorfor skal jeg omkring Beder/Malling for at komme ud på Oddervej? Jeg undrer mig over, at cyklisterne ikke har en højere prioritet. Hvorfor kan jeg ikke følges med bilerne i stedet for at skulle gennem en skov. Derudover er der mange af cykelstierne, der ikke er vedligeholdte - for eksempel på broen ved Chr. X's Vej," siger Sofie Schousboe.

Denne undren er dog ikke ligeså nem at løse, som den anden hun har, i hvert fald ikke hvis man spørger Simsek.

"Der er politikere, der mener, at de penge, der er afsat til cykelstier, primært skal bruges i bykernen, og så er der nogen af os, der har kæmpet for, at oplandet også skal med. Der har man også brug for en høj sikkerhed, når man cykler. For at der kan blive lavet cykelsti, så skal der afsættes penge i byrådet, og lige nu er der ikke enighed i byrådet til, at oplandet skal prioriteres," siger Simsek.

Han har for nyligt præsenteret et oplæg omkring fremtidens trafik i Aarhus - et oplæg med investeringer for 16 milliarder, og her er der blandt andet et forslag om en ringvej for cyklister, der via alle indfaldsveje skal have direkte adgang til Aarhus, men for at det kan blive en realitet, så kræver det, at byrådet har den store pung fremme, siger Simsek.

Publiceret 06 November 2019 10:00