Claus Krogh, ansvarshavende chefredaktør for Politikens Lokalaviser.

Claus Krogh, ansvarshavende chefredaktør for Politikens Lokalaviser.

Chefredaktørens klumme: Komiske Ali - aka - letbanedirektøren

Det kan kun kaldes for ansvarsforflygtigelse af en sjælden høj karakter og demonstrerer pinagtigt, at letbanedirektøren ikke er sit ansvar og job voksent, mener Claus Krogh

Af
Claus Krogh

I 2003, da den første Golfkrig var i fuld gang, blev den daværende irakiske informationsminister Mohammed Saeed al-Sahhaf kendt under navnet Komiske Ali. For selv om kuglerne nærmeste peb omkring ørerne på ham, og koalitionens soldater og kampvogne stod foran Bagdads porte, fastholdt Komiske Ali stædigt, at der ikke var nogen invasion, og at der ikke var fremmede soldater i Irak.

Letbanen har fået sin helt egen Komiske Ali i letbanedirektør Michael Borre.

I den forgangne uge, viste det sig, at letbanen heller ikke kan finde ud af at køre, når der er frost på ledningerne. Og ja, man skulle jo umiddelbart tro, at det ligesom ville være en del af de scenarier, man arbejdede med, da man anlagde den milliarddyre bane. Men nej, det kom bag på letbaneselskabet, at det kunne fryse i Danmark, og at der dermed var en risiko for, at der kom frost på køreledningerne.

I den forbindelse sagde Michael Borre til avisen her:

"Det her er ikke noget, der har været med i det oprindelige projekt. I det oprindelige projekt, har man ikke tænkt over ismateriel, og man har heller ikke budgetteret med kørsel om natten. Man har ikke tænkt over vinteren. Hvorfor det ikke har været en del af det oprindelige projekt, ved jeg ikke."

Og da han bliver spurgt, om han kan forstå, at mange undres over, at letbaneselskabet ikke har overvejet frostsituationen, svarer Michael Borre: Nej!

Han mener ganske enkelt ikke, at det er hans ansvar, at den tidligere ledelse af letbanen ikke har tænkt på, at der kan komme nattefrost i Danmark.

Hvis det ikke var så tænderskærende pinligt, så var man fristet til at grine over det tragikomiske i letbanedirektørens udtalelse.

Det må med rette kunne forventes, at en letbanedirektør tager ansvar for, hvad der sker med letbanen. Inklusiv den tidligere ledelses beslutninger, som letbanedirektøren jo ret beset er sat til at videreføre.

Det kan kun kaldes for ansvarsforflygtigelse af en sjælden høj karakter og demonstrerer pinagtigt, at letbanedirektøren ikke er sit ansvar og job voksent.

Hvad med næste gang – for det er svært at forestille sig, at letbanens problemer er overstået – der sker noget, man ikke havde regnet med, og togene igen skal holde stille? Vil Michael Borre så igen sige til omverdenen, at det ikke er hans problem, fordi det er et problem, der relaterer sig til den tidligere ledelse? Analogien til Komiske Ali er svært nærliggende.

Med venlig hilsen

Claus Krogh

Ansvarshavende chefredaktør

Publiceret 05 November 2019 09:00