Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane. Foto: Aarhus Letbane

Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane. Foto: Aarhus Letbane

Letbanedirektør afslører efter frostaflysninger:

"Man har ikke tænkt over vinteren"

Aarhus Letbane har bestilt materiel til at bekæmpe nattefrost. Det ankommer dog først til januar

Af
Danni Paulsen

"Intet tab skal os ramme, som ved rettidig omhu kunne afværges."

Citatet er afdøde A.P. Møllers, men kritiske tunger ville kunne argumentere for, at Aarhus Letbane skulle overveje at implementere skibsrederens historiske motto i sit virke.

Tirsdag morgen blev al letbanekørsel mellem Grenaa og Skødstrup indstillet på grund af frost på køreledningerne, og adskillige passagerer måtte finde andre måder at transportere sig på. Frosten på ledningerne medfører, at de elektriske tog ikke får nok strøm.

Frost er en ret naturlig del af det danske vintervejr, så hvordan kan det ske, at en smule morgenfrost kan lamme en topmoderne letbanestrækning?

Det har vi spurgt direktør for Aarhus Letbane, Michael Borre, om.

"Nu er det jo den første frostnat, som er kommet lige pludselig. Vores udfordring er, at sidste år kørte vi om natten med togene på Odderbanen for at fjerne is på køreledningerne, og alligevel opstod der is på dem. Effekten af iskørslen er altså åbenbart relativt begrænset. Derfor er vi gået i gang med at se på, hvad vi kan gøre anderledes, for i Danmark er der ikke nogen, der gør andet end det. Vi har valgt at indkøbe noget materiel, der kan sprøjte glykol på køreledningerne, ligesom man gør på flyvinger. Det har en leveringstid og kommer først hjem til januar," forklarer han.

Og det er her, at indledningen med rettidig omhu er aktuel, for direktøren afslører i samme ombæring, at letbaneselskabet aldrig har planlagt med, at vintervejret kan give problemer, selvom det er et velkendt fænomen, når vi snakker dansk togtrafik.

"Det her er ikke noget, der har været med i det oprindelige projekt. I det oprindelige projekt har man ikke tænkt over ismateriel, og man har heller ikke budgetteret med kørsler om natten. Man har ikke tænkt over vinteren. Hvorfor det ikke har været en del af det oprindelige projekt, ved jeg ikke."

Hvordan kan det være, når vi alle ved, at vi kan have hårde vintre her i Danmark?

"Ja, men man skal huske, at det eneste sted, man kører med kørestrøm, er hos Banedanmark og DSB, og de kører med en anden strømstyrke end os og med flere tog. Og så er der Metroen, men den kører jo under jorden. Så der har måske ikke været så mange erfaringer at hente hos andre. Normale letbaner kører jo inde i byområder, og vi har ikke problemer i byen. Problemet opstår på den gamle Grenåbane og Odderbane, som jo først er blevet elektrificeret nu. Der er simpelthen koldt på landet, og der er mere vind. Af en eller anden årsag opstår problemet ikke så meget i løbet af natten, men det kommer lidt om morgenen," forklarer Michael Borre.

Hvad søren skal passagererne så forvente i den kommende tid, hvis jeres materiel til at bekæmpe det her først kommer hjem til januar?

"Vi gør to ting: Vi begynder at køre om natten mellem Grenaa og Ryomgaard for at se, om det alligevel giver os noget. Det er vi dog ikke overbevist om. Det gør vi nu. Derudover er vi i gang med at se, om vi kan lave en eller anden form for manuel glykol-løsning, hvor vi kører ud og sprøjter glykol på med en almindelig håndpumpe. Det betyder bare, at vi skal have en kørestrømsafbrydelse, men hvis det kan gøre det, så vil vi afprøve det, inden materiellet kommer hjem til januar. Danmark er jo normalt koldest i januar og februar, så timingen - med at det kommer hjem til januar - havde været okay, hvis vi ikke lige havde ramt ind i det, vi oplever i dag."

Så du kan ikke garantere, at det her ikke sker igen?

"Nej, det kan jeg ikke. Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan for at undgå det og sætter ind, men jeg kan jo ikke love, at der ikke kommer noget."

Mange vil nok være noget forundret over, at man ikke har tænkt over vintervejret. Kan du forstå den undren?

"Nej. Vi havde godt på fornemmelsen, at der kunne ske et eller andet, men vurderingen har været fra driftens og operatørens side, at iskørsel ikke havde hjulpet alligevel. Og vi har jo truffet beslutningen om at købe noget materiel hjem. Der er bare en længere leveringstid. Men det er rigtigt, at det selvfølgelig ikke er særligt hensigtsmæssigt, at vi bliver ramt af det her den første dag med nattefrost," lyder det fra letbanedirektøren.

De frosne køreledninger var ikke det eneste problem, letbanen stødte på tirsdag morgen. Der opstod også brand i et teknikskab. Efter nogle timer med aflysninger blev kørslen mellem Grenaa og Aarhus genoptaget, men afgange mellem Aarhus H og Ryomgaard er aflyst frem til klokken 12.15.

Publiceret 29 October 2019 09:39