Det fremgår ikke af supercykelstiens start ved Blomstervej i Tilst, at den fører til Skejby og til Aarhus midtby. Det undrer Jan Simmelsgaard Bastholm fra Tilst.

Det fremgår ikke af supercykelstiens start ved Blomstervej i Tilst, at den fører til Skejby og til Aarhus midtby. Det undrer Jan Simmelsgaard Bastholm fra Tilst. Foto: Jonas Wrede Hansen

Supercykelsti mangler skilte:

"Folk cykler på halvfarlig vej"

Jan Simmelsgaard Bastholm undrer sig over, at der ikke bliver skiltet med, hvor supercykelstien fra Tilst fører hen. Aarhus Kommune lover, at skiltene er på vej

Af
Jonas Wrede Hansen

Det er over et år siden, at den fire meter brede supercykelsti, som forbinder Tilst med Aarhus og Skejby, åbnede. Den løber fra Blomstervej i Tilst til Rydevænget i Skejby, hvorfra man via Paludan Müllers Vej hurtigt og sikkert kan komme ind til midtbyen. Men selvom idéen med supercykelstien blandt andet var at gøre det mere sikkert for borgerne at cykle, så er der stadigvæk flere cyklister, der benytter sig af den meget trafikerede Blomstervej i Tilst.

Det har Jan Simmelsgaard Bastholm, der selv bor i Tilst, i hvert fald observeret, og han tror, at der er en meget naturlig årsag til det. Der er nemlig ingen skilte, der fortæller, hvor supercykelstien fører hen.

”Når man ser starten af cykelstien, så er det ikke logisk, hvor den fører hen. Man kan bare se, at den går ind i nogle marker,” fortæller Jan Simmelsgaard Bastholm, som ofte kører minibus på Blomstervej.

”Det er en vej, der er blevet ret trafikeret, efter sygehuset i Skejby er blevet udvidet. Der kører stadigvæk en del cyklister om morgenen, selvom cykelstien faktisk er kortere, så det undrer mig, at kommunen ikke har sat nogle skilte op ved cykelstien, som fortæller, at man kan komme til Skejby og Aarhus ved at køre på den,” fortsætter han.

Kigger mod København

Hos Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kan man godt forstå, at Jan Simmelsgaard Bastholm undrer sig over den manglende skiltning, men der er en løsning på vej.

”Vi er i gang med at finde en løsning. Der bliver arbejdet på en visuel identitet til supercykelstien ligesom i København, hvor den har et orange og hvidt logo, så man ikke er i tvivl om, at det er en supercykelsti. Det skulle gerne gøre, at folk får kendskab til supercykelstierne, og samtidig skal vi også have nogle skilte op, så cyklisterne nemmere kan finde rundt,” forklarer Martin Løv Simonsen, ingeniør inden for mobilitet hos Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, til Lokalavisen Aarhus.

Jan Simmelsgaard Bastholm håber, at bedre skiltning vil få cyklisterne væk fra Blomstervej, da han oplever den som halvfarlig for cyklister.

"Jeg tænker, at hvis man vidste, der var en cykelsti, så vil man ikke vælge at cykle på Blomstervej. Det føles meget usikkert at cykle dér. Men folk cykler alligevel på den halvfarlige vej. Når jeg kører minibus på den vej, så er jeg nødt til at holde for cyklisterne, når der kommer modkørende biler. Der er simpelthen ikke plads til at overhale en cyklist på vejen," fortæller han til Lokalavisen Aarhus.

Martin Løv Simonsen fra Teknik og Miljø tror dog ikke, at supercykelstien vil fjerne alle cyklister fra den trafikerede Blomstervej.

”Der en del erhverv langs vejen, så jeg tror ikke, at det kun er folk, der skal til Skejby, som cykler den vej,” fortæller han og fortsætter:

”Men det er selvfølgelig oplagt, at der skal skilte op ved Supercykelstiens start på Blomstervej, så man kan se hvor langt der er til Skejby og Aarhus.”

Martin Løv Simonsen oplyser desuden, at man regner med, at der er en løsning klar inden starten af foråret næste år.

Har du også noget, du undrer dig over i trafikken i Aarhus Kommune, så gør som Jan Simmelsgaard Bastholm gjorde. Han sendte sin undrende henvendelse til redaktionen ved at benytte formularen herunder:

Publiceret 22 October 2019 15:58