Leder af Rema 1000 i Mårslet, Jens Sørensen, har lige nu godt gang i salget af en ny byøl fra Aarhus Bryghus.

Leder af Rema 1000 i Mårslet, Jens Sørensen, har lige nu godt gang i salget af en ny byøl fra Aarhus Bryghus.

Lokalbryg: Mårslet er lige til øllet

Aarhus Bryghus har indledt samarbejde med Rema 1000-butikker, hvor flere lokalsamfund har fået deres egen øl

Af
Kim Skovrup Andersen

Forretningsliv En byøl har set dagens lys i Mårslet. Det hele startede i Stavtrup, hvor den idérige Rema 1000-købmand - Lise Leander - der tidligere på året blev kåret som den bedste Rema 1000-butik i regionen - fik en idé sammen med i det lokale erhvervsnetværk sammen med Kenneth Christensen, der er sælger hos Aarhus Bryghus i Viby.

"Det er faktisk Lise, der har sat projektet i søen, og så er vi andre købmænd bare fulgt med, efter hun præsenterede idéen til et købmandsmøde," forklarer Jens Sørensen, som i de seneste to år har stået i spidsen for Rema 1000 i Mårslet og i disse dage har kunnet præsentere Mårslet Lokalbryg til sine ølglade kunder.

Og dem er der en del af, for over halvdelen af de 500 flasker, han har hentet hjem er allerede solgt.

"Det er en ny måde at være lokal på, og jeg synes, det er en sjov gimmick, som vi gerne vil være med til. Vi tjener ikke det store på at sælge øllen. Vi gør det mere for at skabe en form for lokal samhørighed. Det er dét, der har været i højsædet," siger Mårslet-købmanden, der også nyder godt af, at Aarhus Bryghus' stifter og brygmester Niels Buchwald er bosat i byen.

30 Rema 1000-butikker

Salgskonsulent fra Aarhus Bryghus, Christopher Kragh Sørensen, oplyser, at der i alt er leveret byøl til foreløbig 30 Rema 1000-butikker. Alle i region Midtjylland.

"Vi synes, det her er en win-win-situation. Det er en sjov lokal idé og en rigtig god måde for os at markedsføre os selv i de forskellige lokalsamfund. Så vi oplever det som en sjov gimmick, der giver god reklame for begge parter," siger han og tilføjer:

"Det er blevet en kæmpe lokal succes flere steder, og det er egentlig et meget simpelt koncept. De fleste steder er der tale om en IPA New England-øl, hvor etiketten så er blevet udskiftet. Vi har nu solgt 17.000 flasker i alt med Lokalbryg, og i starten jokede vi med, at det kunne være vildt, hvis vi solgte 10.000, så det her overgår vores vildeste fantasi. Derfor er det oplagt at gentage løbende."

Hos Rema 1000 i Mårslet vil man gerne med på den næste lokalbrygbølge og gerne med endnu flere flasker.

"Det er en ny måde at skille sig ud på, og kunderne kan godt li', når det er lokalt. Som selvstændig lokal købmand kan jeg godt lide at gøre en forskel og give noget tilbage til lokalsamfundet, så næste gang vil jeg donere noget af omsætningen til vores lokale idrætsklubber," siger Jens Sørensen.

Publiceret 13 October 2019 10:00