Overgangen, der er skyld i tyfoneringen, ligger få hundrede meter fra Mårslet Station.

Overgangen, der er skyld i tyfoneringen, ligger få hundrede meter fra Mårslet Station. Foto: Jonas Wrede Hansen

Letbanens signalhorn frustrerer naboer:

Nu kan de måske ånde lettet op

Aarhus Letbane har muligvis en løsning klar, der skal mindske støjen fra letbanens horn ved omdiskuteret overgang i Mårslet. Sara Heil Jensen, der er plaget af støjen hver dag, er dog skeptisk

Af
Jonas Wrede Hansen

"Vi har ikke åbne døre og vinduer længere. Det kan vi simpelthen ikke. Jeg kan mærke, at mine børn ikke længere leger i haven. De går faktisk slet ikke derud. Og det er helt slut med at grille på terrassen, for ens gæster flyver jo en halv meter op i luften, når letbane-toget kommer," lyder det fra Sara Heil Jensen, da hun bliver bedt om at fortælle, hvad det betyder for hende at være nabo til letbanen.

Hun bor på Langballevej i Mårslet, og efter Aarhus Letbane i august sidste år begyndte at køre på strækningen fra Aarhus til Odder, er familien blevet generet af letbanens signalhorn fire gange i timen hver dag fra tidlig morgen til sen aften. Det er nemlig sådan, at Sara Heil Jensens hus ligger tæt på en usikret overgang, som egentlig kun må benyttes af en landmand i området, men som både cyklister og gående også bruger. Ved overgangen er der så dårlige oversigtsforhold for letbaneføreren, hvilket betyder, at han er nødt til at tyfonere med hornet for at fortælle cyklister og gående ved overgangen, at der kommer tog. Det generer ifølge Sara Heil Jensen alle andre husstande, der bor tæt på skinnerne.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Det er hverken tilladt at cykle eller gå over overgangen, men det er der nogle, som gør, og derfor et letbane-togene ifølge Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, nødt til at tude i hornet.

Det er hverken tilladt at cykle eller gå over overgangen, men det er der nogle, som gør, og derfor et letbane-togene ifølge Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, nødt til at tude i hornet. Foto: Jonas Wrede Hansen

Hun har sammen med andre naboer til letbanen i Mårslet aktivt kæmpet for en løsning i over et år, og for nylig startede Sara Heil Jensen en underskriftindsamling om problemet, hvor 105 personer i skrivende stund har skrevet under. Nu ser det ud til, at kampen har båret frugt, så folk i Mårslet kan begynde at glæde sig til mindre letbane-støj i fremtiden. For overfor Lokalavisen Aarhus fastslår Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane, at man er opmærksom på borgernes frustrationer og muligvis er tæt på en løsning.

Cyklisternes adfærd skal ændres

Letbane-direktøren fortæller, at man i øjeblikket kigger på, om det er muligt at gøre sådan, at letbane-togene i fremtiden blot behøver at tyfonere, når vejrforholdene giver dårlige oversigtsforhold.

"Men som det er lige nu, er det ikke muligt, fordi cyklister har mulighed for at cykle over overgangen. Men vi har fået den idé, at hvis man nu kan sætte chikaner op, så man som gående og cyklist er tvunget til at trække så langsomt igennem, at letbane-føreren kan nå at reagere, så vil det være en mulighed," fortæller Michael Borre til Lokalavisen Aarhus og oplyser samtidig, at der også skal sættes hegn op ved overgangen, så cyklister ikke kan køre uden om chikanerne.

"Vi regner med at få sat hegn op inden for de næste tre uger, og så skal vi bruge et stykke tid på at se, om folk lader være med at cykle over overgangen. Har cyklisterne ændret deres adfærd, kan det føre til, at letbanen ikke længere behøver tyfonere hver gang, den kører forbi, men kun hvis vejret giver dårlige oversigtsforhold," fortsætter Michael Borre.

Skeptisk over for løsning

Sara Heil Jensen fra Mårslet tror dog ikke særlig meget på den løsning, som letbane-direktøren er kommet med.

"Overgangen benyttes af en landmand, og han kan vel ikke komme igennem med sin traktor, hvis der sættes chikaner op," spørger hun og har i stedet nogle løsninger, som, synes hun selv, virker bedre og billigere.

"Det, der ville være det allernemmeste, er, at letbane-toget nedsætter hastigheden igennem Mårslet, så føreren har bedre tid til at se cyklisterne ved overgangen. Man kunne måske også overveje at sætte bomme op, som kun landmanden kunne aktivere," lyder et par af forslagene fra Sara Heil Jensen, der dog glæder sig over, at Aarhus Letbane kigger på, hvad der kan gøres for at mindske tyfoneringen i området.

Michael Borre håber, at man har fundet en løsning, der gør, at letbane-togene næste år ikke behøver at tyfonere hver gang, de kører igennem Mårslet.

Publiceret 10 October 2019 13:40