Specialundervisning.

Specialundervisning. Modelfoto: Adobe Stock.

Åbent nødråb til Aarhus Byråd fra 29 folkeskoler: Luk hullet i skolernes pengekasser

Stigende udgifter til specialområdet presser folkeskolerne i Aarhus

Af
Jeppe Rafn

Byrådet i Aarhus Kommune tager i dag fat på årets budgetforhandlinger, hvor byrådet har 181 millioner kroner i såkaldt råderum. Pengene kan bruges til at finansiere en række af de 155 forslag, som partierne hver især gerne vil gennemføre.

En stor del af de aarhusianske folkeskoler håber, at en del af pengene bliver brugt til at finansiere stigende udgifter til specialområdet, som ifølge skolerne dræner deres økonomi og går udover den almindelige undervisning.

Over halvdelen af skolebestyrelsesformændene har skrevet under på et åbent brev til byrådet, hvor de argumenterer for at 'lukke hullet i skolernes kasser'.

Brevet kan ses her:

Kære byråd

I den seneste tid har vi kunnet læse flere nødråb fra skolebestyrelser og forældre, der oplever, at presset på skolernes økonomi udhuler kvaliteten i undervisningen og forringer hverdagen for børnene.

Analysen af skolernes økonomi viser, at almenområdet nogenlunde balancerer – hvis vi vel at mærke flytter rundt på nogle midler – men at det langt fra er tilfældet, når det gælder økonomien til specialområdet. Det er en negativ spiral, fordi der heller ikke i almenområdet er noget at give af, når flere børn visiteres til specialundervisning. 39 ud af 46 skoler har et budget, der ikke kan dække den forventede udgift til specialundervisning – tildelingsmodellen er skæv, og pengene rækker ikke. Heller ikke selvom vi justerer modellen.

Skolerne og skolebestyrelserne arbejder hårdt på at skabe undervisning med høj kvalitet for alle kommunens børn – og vi ønsker, at vores børn skal være en del af et mangfoldigt fællesskab, hvor der er plads til børns forskelligheder. Men når vi hvert år på mange af byens skoler må flytte penge fra undervisningen – nedjustere timetallet, aflyse lejrskoler e.l. – så gør det forudsætningerne for at arbejde inkluderende langt sværere, end de behøvede at være, hvis rammerne og ressourcerne passede til opgaven.

Derfor opfordrer forældre i kommunens skolebestyrelser til, at byrådet tager konsekvensen af den økonomianalyse, som blev lavet efter sidste års budgetforringelser, og nu lukker hullet i skolernes kasser. Det er ikke luksus, vi beder om – tværtimod. Det er en forudsætning for, at Aarhus fortsat kan have gode folkeskoler for alle kommunens børn.

Med venlig hilsen følgende skolebestyrelsesformænd

Morten Østergaard, Malling Skole

Frank Juul Agerholm, Engdalskolen

Gry Bruun Mathiesen, Katrinebjergskolen

Heidi Printzen Christensen, Strandskolen

Anne Harrits, Beder Skole

Sune Ribergaard Henriksen, Frederiksbjerg Skole

Andreas Bach Aaen, Gammelgaardsskolen

Thomas Vinther Andersen, Virupskolen

Jørgen Andersen, Tranbjergskolen

Ole Laursen, Skovvangskolen

Søren Krarup, Møllevangskolen

Svend Ladefoged, Holme Skole

Ruth Caddock Hansen, Skæring Skole

Kristine Maraldo, Vestergårdsskolen

Carina Faaborg, Højvangskolen

Winnie Vangsted, Solbjerg Skole

Rikke Lysholm, Mårslet Skole

Ulrik Lyng Vestergaard, Lisbjergskolen

David Mortensen, Skolerne i Elev og Hårup

Cecilie Harrits, Samsøgades Skole

Martin Hersom Bien, Lystrup Skole

Farhiyo Abukar Mohamed, Tovshøjskolen

Tine Obel Schmidt, Rundhøjskolen

Heidi Sloth Hingelberg, Sødalskolen

Peter Hvidgaard, Næshøjskolen

Henriette Gregersen, Tilst Skole

Lone Møller, Læssøesgades Skole

Jakob Paludan, Ellekærskolen

Anja Olsen, Ellevangskolen

Publiceret 16 September 2019 08:56