Foto:

Foto: Henning bagger, Ritzau Scanpix

Aarhus Letbane om nedbrud:

Den værste dag i selskabets historie siden første tur med passagerer

To vigtige systemer gik mandag ned hos Aarhus Letbane, hvilket var skyld mange aflysninger

Der var ikke mange ting, der mandag gik efter planen for Aarhus Letbane, der var nødt til at aflyse adskillige afgange på grund af tekniske fejl. Omkring klokken 6 gik skærmene i OCC (Operation Control Center) i sort, da forbindelsen til letbanens fjernstyringssystem, ATS, forsvandt. Dermed stoppede fjernstyringen af letbanen, og al drift blev indstillet.

ATS sørger for, at alle signaler og sporskifter stilles korrekt efter den indlæste køreplan. ATS er redundant, dvs. der er bygget et reservesystem, der skal tage over, når hovedsystemet går ned. Mandag gik begge systemer ned, oplyser Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

I løbet af dagen blev knap 800 af 1156 planlagt afgange aflyst svarende til cirka 70 procent. Det er den værste dag i Aarhus Letbanes historie siden idriftsættelsen i december 2017.

Leverandøren, Hitachi Rail STS, blev kontaktet, hvorefter leverandøren startede fejlfindingen. Først klokken 21 om aftenen blev ATS meldt klar fra Hitachi Rail STS, og OCC begyndte at køre de første tog gennem systemet, De første tog med passager startede klokken 21.35.

En Tycho Brahes dag

Fra middagstid og cirka 7 timer frem kørte letbanen med reduceret drift mellem Aarhus H og AUH, hvilket kan lade sig gøre, fordi letbanen her kører på de vejvendte signaler, der ikke var påvirket af nedbruddet, oplyser Aarhus Letbane i pressemeddelelsen.

Det kræver dog manuel omstilling af sporskifterne begge steder, og driften måtte derfor indstilles igen på grund af personalemangel.

”Det er vist det, man godt kan kalde en Tycho Brahes dag,” siger direktør Michael Borre i pressemeddelelsen og fortsætter:

”Jeg er ærgerlig over, at vi må skuffe så mange passagerer, som vi gjorde, men glæder mig trods alt over, at fejlen endte med at blive rettet, inden dagen var slut.”

Hitachi Rail STS og deres underleverandører er i øjeblikket i gang med at udarbejde en nøjere analyse af årsagen eller årsagerne til problemerne. Når Aarhus Letbane modtager den, kan eventuel læring uddrages, så fejlen forhåbentlig fremover kan undgås eller imødeses på en eller anden måde. For øjeblikket vides det ikke om det var en systemfejl, fejl i databehandlingen eller noget helt tredje.

jwh

Publiceret 02 July 2019 17:43