Drømmen for Nordic Seaplanes er at få en flåde på i alt tre vandflyvere. Foto: Nordic Seaplanes

Drømmen for Nordic Seaplanes er at få en flåde på i alt tre vandflyvere. Foto: Nordic Seaplanes

Millionoverskud og fast kundegrundlag:

Vandflyveren flyver grøn fremtid i møde

Forretningen går godt hos Nordic Seaplanes, og vandflyselskabet er klar til at imødegå krav om elektrificering

Af
Danni Paulsen

Der er grund til at trække på smilebåndene hos Nordic Seaplanes' to ejere, direktør Lasse Rungholm og rigmand Lars Erik Nielsen.

De to mænd bag vandflyveren, der mestendels flyver mellem Aarhus og København, har for første gang rundet en million kroner i overskud i et regnskabsår siden starten i 2016.

Helt præcis lavede Nordic Seaplanes et resultat på 1.268.474 kroner i 2018. I 2017 var overskuddet godt en halv million, mens 2016 bød på et minus på en million kroner.

Selskabet havde i det forgangne år 1.600 afgange og fløj med 13.000 passagerer.

"Vi klapper os selv på skulderen. Det går rigtig godt. Vi har opbygget et solidt kundegrundlag, og der lader til at være meget stor tilfredshed med den service, vi yder. Der bliver ved med at komme nye til, og når de først har oplevet at tage den tur på tre gnidningsfrie kvarter, så kommer de igen," siger Lasse Rungholm, som især flyver med mange forretningsfolk.

Det er på få år, I har fået opbygget et millionoverskud. Havde I regnet med det?

"Vi er lidt positivt overraskede. Men det var også målet, for det skal gå stærkt, når risikoen er så stor. Sker der noget med sådan en flyvemaskine, så er en million kroner hurtigt brugt."

Flere fly

Lasse Rungholm har tidligere bedyret, at han gerne vil udvide flåden. Men det projekt er sat på hold, fordi Københavns Kommune kun har givet en midlertidig tilladelse til driften. Vandflyselskabet krydser dog fingre for en permanent godkendelse i år.

"Vi kan ikke investere i et nyt fly, før vi har en endelig godkendelse. Det er lidt frustrerende, men sådan er det åbenbart. Når den kommer, er planen at gå i markedet efter et fly mere, og når det er fundet, vil der måske gå seks måneder, før vi kan tage det i brug," siger piloten og direktøren, der drømmer om en flåde med tre fly.

"Det er, hvad konceptet kan bare. Der er ikke marked for flere, og der er ikke andre ruter i Danmark, der giver mening. Så vi vokser ikke til verdens største vandflyselskab, det er helt sikkert. Men tre fly er der kundegrundlag til - især hvis vi så også kan sænke priserne lidt. Hvem vil ikke gerne tage sådan en tur på blot tre kvarter," spørger han retorisk.

Krav om el-fly

I Aarhus er der styr på tilladelserne, men Enhedslisten i Aarhus har netop foreslået, at byrådet stiller krav om, at tilladelse til at drive vandflyselskab skal betinges af, at vandflyveren elektrificeres.

Men det bekymrer ikke Lasse Rungholm.

"Vi har en tilladelse, der gælder for de næste otte år, og det kan de ikke lave om på. Men det er ikke noget problem, for vi er i gang, og det har ikke det fjerneste med Enhedslistens forslag at gøre. Det var vi længe før. De her flymotorer er djævelsk dyre at holde kørende, så vi vil hellere end gerne have en elektrisk løsning. Det er godt for alle parter, bortset fra brændstofselskaberne. Så snart teknologien er der, hopper vi på," bedyrer han.

Direktøren fortæller samtidig, at Nordic Seaplanes faktisk køber CO2-kvoter, der modsvarer selskabets CO2-udledning.

"Det er ikke os, der hænger i bremsen i forhold til grøn transport, det er helt sikkert."

Publiceret 26 June 2019 15:00