"Vi har leveret omkring 150.000 valgplakater. Det er en stigning på 15 procent i forhold til Folketingsvalget i 2015. Oveni er der kommet rekordmange bestillinger på flyers, foldere, klistermærker og andet brandingmateriale," fortæller koncerndirektør Anders Grønborg (t.v.) fra Lasertryk.dk, Danmarks største trykkeri. Foto: PR.

Aarhusiansk trykkeri:

Antallet af valgplakater slår alle rekorder

Politikerne har bestilt valgplakater og trykt valgmateriale som aldrig før, melder Danmarks største trykkeri, der holder til i Aarhus

Det er nok de færreste, der ikke har opdaget, at valgkampen er godt i gang. Går man udenfor, bliver man nemlig mindet om det hele tiden med stålsatte blikke og skarpe budskaber hængende i byernes lygtepæle og langs landevejen. Danmarks største trykkeri, Lasertryk.dk, oplyser, at de i år har produceret et historisk højt antal valgplakater, flyers og andet personligt brandingmateriale.

Ifølge koncerndirektør, Anders Grønborg, er alene leveringen af valgplakater steget med 15 procent i forhold til Folketingsvalget 2015.

"Vi har leveret omkring 150.000 valgplakater. Oveni er der kommet rekordmange bestillinger på flyers, foldere, klistermærker og andet brandingmateriale, så der er stor efterspørgsel på de fysiske marketingsprodukter. Og samtlige partier var tidligt ude i år med at få bestilt materiale," fortæller Anders Grønborg, koncerndirektør i Lasertryk A/S, i en pressemeddelelse.

Han fremhæver blandt andet, at forbedret teknologi har været med til at presse prisen, og at plakaterne er trykt på moderne letvægtsplader, så kandidaterne nemmere kan hænge dem op. Derudover sikrer de moderne plader også, at plakaterne holder bedre i dårligt vejr.

Valgplakaten flytter stemmer

Ifølge valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet kan den rekordstore bestilling hænge sammen med en påvist effekt ved brugen af valgplakater.

"Valgplakaterne flytter stemmer, men det er inden for partierne. Men man kan jo også sige, at den største valgkamp for politikerne er den interne i partiet, da omkring halvdelen af danskerne stemmer personligt," siger Kasper Møller Hansen i pressemeddelelsen fra Lasertryk.

Efter folketingsvalget i 2015 undersøgte han politikernes kampagneredskaber sammen med professor Rune Stubager fra Aarhus Universitet. De fandt blandt andet frem til, at brugen af valgplakater var med til at øge den gennemsnitlige kandidats stemmeandel med op til seks procent.

Det var tirsdag i sidste uge, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) trykkede på valgknappen og offentliggjorde, at valget afholdes grundlovsdag, 5. juni.

jwh

Publiceret 13 May 2019 07:24