Det er på grund af denne overgang få hundrede meter fra Mårslet Station, at Letbanen skal tyfonere.

Det er på grund af denne overgang få hundrede meter fra Mårslet Station, at Letbanen skal tyfonere. Foto: Gitte Ryom Salomonsen

Letbanens horn tuder stadigvæk:

"Hvis jeg ikke kan få den her lyd væk, så flytter jeg"

Gitte Ryom Salomonsen og andre naboer til Letbanen i Mårslet må på grund af en usikker overgang på letbanesporene flere gange i timen høre på togets tuden

Af
Anders Munk Povlsen

Letbanestøj Tuuuuuuuut – lyden er ikke til at tage fejl af for borgerne, der bor i nærheden af letbanen i Mårslet. Siden letbanen begyndte at køre på strækningen sidste pr efter flere års pause, har de måtte høre letbanens horn tude, eller tyfonere som det hedder i fagsprog, fire gang i timen fra cirka klokken 6 om morgenen til midnat.

”Når jeg er inde i mit hus med lukkede døre og lukkede vinduer, så kan jeg høre det. Forestil dig, du står til en fodboldkamp, og så står der en ved siden af dig med et tågehorn. Så højt er det,” siger Gitte Ryom Salomonsen, der bor på Langballevej tæt ved Mårslet Station.

En helt anden lyd end Oddergrisen

Hun anerkender, at larm er et vilkår, når man bor tæt på togspor, men larmen fra letbanehornet mener hun er for meget.

”Jeg flyttede ind i det her rækkehus velvidende, at Oddergrisen kørte der, som havde en tyfonering. Men den var meget lavere,” siger hun.

Når jeg er inde i mit hus med lukkede døre og lukkede vinduer, så kan jeg høre det. Forestil dig, du står til en fodboldkamp, og så står der en ved siden af dig med et tågehorn. Så højt er det

Netop perioden, hvor der ikke har kørt tog på strækningen, mener man hos Aarhus Letbane er skyld i problematikken.

”Den gamle Oddergris tyfonerede det samme sted. Det er ikke et kraftigere horn, hvis du måler i decibel, men det er en anden lyd. Måske har de glemt, hvordan det er, fordi der har været lukket i lang tid,” siger Michael Borre, direktør i Aarhus Letbane.

Farlig baneovergang

Årsagen til Letbanens tuden skal findes cirka 200 meter fra Mårslet Station i retning mod Vilhelmsborg. Her finder man en usikker baneovergang, der kun er sikret fra den ene side, og som har dårlige udsigtsforhold for både tog og personer, der vil krydse. Ifølge Gitte Salomonsen bliver overgangen kun brugt af en landmand få gange årligt.

”Jeg har været i dialog med Letbanens ledelse, der bliver ved med at henvise til at sikkerhedskommissionen siger, at der skal tude med hornet, og der ikke kan skrues ned for lyden. Her siger folkene, at det kommer til at tage lang tid. Og så lige pludselig er der så måske en åbning for, at de måske kan sætte en bom op. Hele essensen ligger i, at vi ikke forstår, hvorfor der skal tyfoneres. Vi er godt klar over, sikkerheden skal være i orden. Men det er bare så til grin det sted, for du kan gå ind over de skinner alle andre steder,” siger hun.

Derfor er der ifølge Gitte Salomonsen kun en logisk løsning på problematikken.

”Jeg mener, at løsningen burde være, at man skal nedlægge den overgang. Så må man bede den her landmand om at køre uden om,” siger hun.

Ifølge direktør for Aarhus Letbane er de dog nødt til at tyfonere på strækningen på grund af overgangen.

”Vi har lavet de tilpasninger, der er muligt, vi kan ikke gøre mere nu. Udfordringen er, at vi har en usikret overgang. Den ligger sådan, at når man kommer den ene vej fra, så skal man relativt tidligt tyfonere. Det skal man også fra den anden retning for at advare om, at nu kommer der et tog. Sikkerhed er det vigtigste.

Åbnede for mulig afskærmning

For kun en måned siden var der ellers lidt mere positive toner fra Aarhus Letbane omkring overgangen. I et svar, på en klage Gitte Salomonsen havde sendt til Aarhus Letbane, skrev kommunikationschef Jens Velling 5. marts blandt andet følgende:

”Vi er ved at undersøge, hvad vi kan gøre for at sikre det pågældende sted, så vi ikke skal afgive lydsignal. Vi forventer at opsætte en ny bom. Vi kan dog ikke love, at det vil fjerne kravet om lydsignal – det skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgøre.”

Ifølge direktør Michael Borre skal de dog ikke begynde at glæde sig for tidligt i Mårslet.

”Vi holder kun op med at bruge tyfonen, hvis man fjerner samtlige træer dernede. Og så er der frit udsyn fra banen og ind til husene. Det vil de sikkert ikke bryde sig om,” siger han.

Skal håbe på fremtidig dialog med landmand

Ifølge direktøren skal borgerne sætte deres lid til, at overgangen på sigt kan blive nedlagt efter aftale med landmanden, der benytter overgangen. Det bliver, der arbejdet på et andet sted på Odderbanen.

”Vi har en anden sag på Odderbanen, hvor en bondemand kun har et lille stykke jord på den ene side af banen, og så har han det meste på den anden side. Det er vi ved at prøve at hjælpe ham med at sælge, så vi kan få nedlagt overkørslen. Så vi vil gerne hjælpe, men det har ikke været en del af projektet her. Det er måske noget, der kan komme med tiden, men der er ingen garantier," siger han.

Det håb må Gitte Ryom Salomonsen knytte sig til, for hende er grænsen nemlig ved at være nået.

”Hvis jeg ikke kan få den her lyd væk, så flytter jeg. Spørgsmålet er så, om jeg overhovedet kan sælge mit hus,” siger hun.

Publiceret 27 April 2019 06:00