D-A-D til SmukFest-koncert i 2018. Foto: Kim Matthäi Lela/Ritzau/Scanpix

D-A-D til SmukFest-koncert i 2018. Foto: Kim Matthäi Lela/Ritzau/Scanpix Ritzau Scanpix

Anmeldelse:

Nye numre kunne ikke stoppe D-A-D-toget fra at tromle videre i vanlig sikker stil

Bagkataloget var sikker brændstof til at fyre op under rocklokomotivet, der dog med helt nye sange mistede momentum og røg delvist af sporet undervejs

Af
Anders Michaelsen

4 af 6 stjerner

Fredag aften var et halvfyldt Ceres Arena ’Ude at se med D-A-D’. Ligesom de Danske Statsbaner har man som regel en god idé om, hvilke stop der er på vejen. Med ny plade på vej efter mere end syv års albumpause havde D-A-D dog til aftens koncert beregnet en ny rute, og med det gav bandet samtidig sig selv et benspænd.

”For fanden i helvede, Aarhus,” skreg forsanger Jesper Binzer ellers velkendt, fandenivoldsk ud til publikum, som bandet entrerede scenen. Til blitzende hvidt lys bankede Binzer-brødrene og resten af bandet bassen ind i brystkassen på aftens rockhungrende publikum. Meget var på den måde, som det plejede, og så alligevel ikke helt.

For nye numre havde, som ukendte gæster i ly af natten, indtaget en fest, de ikke burde have været inviteret til. Numrene mindede desværre om den slags ubudne gæster, ingen kender, og som i en brandert lægger en lort på naboens dørtrin, stjæler stereoanlægget og lægger an på konen. Der manglede situationsfornemmelse, samtidig med at de nye numre i selskab med de sikre klassikere virkede svage.

Settet startede med bandets første og indtil videre eneste udgivede single, 'Burning Star', fra det kommende album 'A Prayer for the Loud'.

En single, som udkom dagen inden koncerten. Den blev efterfulgt af endnu et nyt nummer ’Musical Chairs’, som havde reminiscenser af både Tom Pettys ’Runnin Down a Dream’ og AC/DC’s ’Backseat Confidential'. Der var ikke mange chancer for fællessang eller ekstase på de i alt seks nye sange, bandet præmierede med og dryssede ud over scenekanten i løbet af koncertens to timer.

'Har i mentalt overskud til en ny sang mere?!' spurgte Jesper Binzer velvidende, at bandet havde lavet et sats, og at publikum var kommet for at høre det velkendte D-A-D-bagkatalog.

De gamle travere var aftens sikre vindere

Meget lidt overraskende kom de største jubelbrøl og publikumsspring, da titelnummeret på gennembrudsalbummet 'No Fuel Left for the Pilgrims' og sange som 'Grow or Pay', 'Everything Glows' og 'Monster Philosophy' tonede ud af højttalerne. Den største eufori og rockhæl-i-gulv-begejstring kom endnu mindre overraskende på klassikerne og ekstranumrene 'Bad Craziness' og 'Sleeping My Day Away'.

Publikummet havde i sidste ende fået, hvad de var kommet efter. D-A-D leverede, som de sædvanligvis gør, stort sceneoverskud. Jesper Binzer var sikker talsmand for bandet på scenen, samtidig med brormand Jacob 'Cobber' Binzer leverede virtuost og drømmende western- og surftoner.

Dertil var bassist Stig Pedersen og trommeslager Laust Sonne bagmændene til en sikker og rugbrødsfyldt bund på et i øvrigt vellydende setup i Ceres Arena. Det hører for eksempel ikke til almindelighederne, at man næsten kan høre hvert et ord, forsangeren synger.

'Vi kunne godt tænke os noget rytmisk hjælp. Jeg vil gerne have i råber 3-0!,' skrålede Jesper Binzer ud til publikum under 'Reconstrucdead' med en hentydning til AGF's 3-0-sejr over Horsens, der var færdigspillet inden bandet gik på. Billige tricks fra den formodede meget lidt fodboldinteresserede forsanger. Men tricksene virkede, og publikum lod sig - delvist forført og delvist overbærende - tage imod de nye, ukendte sange på setlisten.

Jesper Binzer forsøgte tillige meget modigt at lave fællessang på det nye numre 'Nothing Ever Changes' med moderat succes. Nummeret fremstod umiddelbart også som det mest hårdtslående nummer af nyskuddene.

Selvom publikumsdampen røg af under de nye sange, der ikke kunne leve op til klassikernes genkendelighed, hev D-A-D alligevel stikket hjem i sidste ende på en blanding af charme, professionalisme og billige tricks.

Publiceret 06 April 2019 14:25