Da AGF fyldte 138 år, var der lavet kage til alle de fremmødte fans.

Da AGF fyldte 138 år, var der lavet kage til alle de fremmødte fans. Foto: byrd Allan Kortsen

DFF: "Klubberne stiller sulten hos danske fans"

Formanden for Danske Fodbold Fanklubber mener, at danske fanklubber skal finde nye måder at skabe værdi for sine medlemmer

Af
Martin Jørgensen

Medlemstallene i danske fodboldfanklubber er faldende, og det er ikke længere nok for de danske fanklubber bare at tilbyde busture til udekampe eller sæsonkort. Sådan lyder det fra Christian Kokholm Rothmann, formand for Danske Fodbold Fanklubber.

"Jeg tror, at det handler om, at fanklubberne i Danmark skal kigge indad. De skal finde en måde at skabe værdi for den enkelte fan," lyder det fra formanden, som peger på medlemsblade eller fan-podcasts som eksempler på tiltag, der kan tilbydes.

"Der er mange fans, der får stillet deres sult gennem de tilbud, som klubberne selv tilbyder. Så det er op til fanklubberne at skabe værdi, og det hjælper ikke noget bare at skaffe billige pølser," slår Christian Kokholm Rothmann fast.

Fanklubbernes vigtighed

Christian Kokholm Rothmann understreger, at fanklubberne har en vigtig plads i den danske fodboldverden.

"Fanklubber er også fællesskaber, der kan sættes i system. Også når der er problemer, som man så det med awaykort-problematikken for år tilbage. Dengang var der mange, der samlede sig, da det brændte på, men det er også vigtigt, at der er opbakning uden for krisetiderne," fortæller formanden, som hentyder til awaykort-forslaget, hvor danske fodboldfans skulle registrere sig og få et såkaldt "awaykort", for at øge sikkerheden til superligakampe. Et forslag, der sidenhen blev droppet.

Ud over at være stærke foreninger, der kan stå sammen, så er det sociale aspekt også en afgørende faktorer, der er med til at retfærdiggøre fanklubbernes tilstedeværelse, mener Christian Kokholm Rothmann, som, udover at være formand i Danske Fodbold Fanklubber, også er medlem af Aab Support Club.

Publiceret 24 October 2018 16:00